Hallmark in opspraak na schrappen reclamespot waarin vrouwen trouwen

Het Amerikaanse Hallmark Channel gaat toch een reclamefilmpje uitzenden waarin twee vrouwen in het huwelijksbootje stappen. De familiezender had die eerst geschrapt onder druk van een conservatieve belangengroep.

Startpunt is de beslissing van de Amerikaanse televisiezender Hallmark om een reeks reclamefilmpjes van bruidswinkel Zola te schrappen. Elke spot heeft hetzelfde herkenningspunt: een koppel aan het altaar, maar de omstandigheden wisselen. In een aantal versies komt het huwelijk van twee mannen tegelijk met een heteroseksueel koppel aan bod. Eén versie wijkt echter wat af, want daar gaat de hele spot over een huwelijk tussen twee dames.

‘Geen controversiële spots’

Die versie was niet naar de zin van ‘One Million Moms’. Dat is een activistengroep die deel is van de conservatieve American Family Association, een grote tegenstander van homorechten. De groep boze moeders startte prompt een petitie waarin Hallmark Channel aangespoord werd om ‘de reclamespots met koppels van hetzelfde geslacht te heroverwegen’.

Hallmark Channel gaf gevolg aan de vraag van ‘One Million Moms’ en verdedigde die keuze als volgt. ‘Wij accepteren geen advertenties die controversieel blijken. Publieke uitlatingen van genegenheid schenden het beleid van Hallmark Channel’, klonk het bij een woordvoerder. Waarom de zender een bijna identieke versie van de spot met een man en een vrouw wel aanvaardde, liet de woordvoerder in het midden.

‘Is dit 2020?’

Op sociale media stootte die beslissing meteen op heel wat onbegrip. Onder meer televisiepresentatrice Ellen DeGeneres en Democratisch presidentskandidaat Pete Buttigieg lieten van zich horen op Twitter.

Daarop kon de CEO van Hallmark Cards, het moederbedrijf, niet anders dan de communicatie bijsturen. ‘Het spijt ons echt voor de schade en ontgoocheling die dit heeft veroorzaakt’, aldus Mike Perry, die meegaf dat de samenwerking met Zola heropgestart wordt. Ook gaat Hallmark vanaf nu hulp zoeken bij belangengroep Glaad om ‘de LGBTQ-gemeenschap beter te vertegenwoordigen’.

Meer