Air France is de jongste luchtvaartmaatschappij die een zware sanering aankondigt. Er verdwijnen de komende tweeëneenhalf jaar 7.580 jobs.
De sanering, die al een tijdje in de lucht hing, treft zowel Air France zelf als de regionale zustermaatschappij HOP!:
- Bij Air France verdwijnen 6.560 jobs tegen einde 2022, op een totaal van 41.000. De maatschappij rekent op meer dan 3.500 ‘natuurlijke’ afvloeiingen, vooral via pensionering.
- Bij HOP! is het banenverlies verhoudingsgewijs veel zwaarder. Daar verdwijnen 1.020 jobs op een totaal van 2.420. Bij die afdeling zijn er bovendien veel minder natuurlijke afvloeiingen mogelijk.
Dat brengt het totale banenverlies op 7.580 jobs, wel gespreid over tweeëneenhalf jaar. De reden voor de sanering is niet ver te zoeken. Air France zegt 15 miljoen euro per dag verlies te hebben geleden tijdens de piek van de coronacrisis. De activiteit en de omzet kelderden gedurende drie maanden met 95 procent.
Om de luchtvaartmaatschappij door de crisis te loodsen heeft de Franse regering eerder 7 miljard euro aan steun toegezegd via leningen en garantstellingen. ‘Dat laat ons toe deze crisis op korte termijn door te komen’, zegt het bedrijf.
Herstel ten vroegste in 2024
Opmerkelijk: Air France verwacht dat het activiteitsniveau van 2019 ten vroegste zal terugkeren in 2024. Dat is nog een jaar later dan wat andere luchtvaartmaatschappijen eerder lieten uitschijnen.
Het saneringsplan wordt eind juli geïntegreerd in het herstelplan van de Frans-Nederlandse moedergroep Air France-KLM.
Lees ook: