Haatdragende inhoud en fake news: Facebook stelt winst boven welzijn van gebruikers

Na de berichten van Wall Street Journal over de nefaste effecten van Instragram op het zelfvertrouwen van jongeren wijst nieuw bewijsmateriaal erop dat het bedrijf van Mark Zuckerberg zijn algoritmen bewust aanpast om de winst te maximaliseren. Daarbij houdt hij nauwelijks tot geen rekening met het welzijn van de gebruikers.

Waarom is dit belangrijk?

Facebook wordt regelmatig bekritiseerd over hoe het omgaat met berichten op zijn platform. Gezien het gewicht van het sociale netwerk kan de zichtbaarheid die aan bepaalde soorten inhoud met betrekking tot belangrijke maatschappelijke kwesties wordt gegeven, daarop een aanzienlijke invloed hebben. "We hebben bewijs uit verschillende bronnen dat haatzaaiende taal, politieke verdeeldheid en verkeerde informatie op Facebook en de Facebook-applicaties de samenleving in de hele wereld beïnvloeden", aldus Frances Haugen.

De klokkenluider die interne Facebook-documenten deelde over de schadelijke effecten van Instagram op jonge gebruikers, heeft nieuwe onthullingen gedaan in een interview voor CBS. De klokkenluider, Frances Haugen, voorheen productmanager bij Facebook’s Civic Integrity groep, deelde meer informatie over de interne werking van het Amerikaanse bedrijf, dat de neiging zou hebben zijn eigen belangen boven het welzijn van zijn gebruikers te stellen.

Om zijn producten te optimaliseren, zou Facebook niet aarzelen algoritmen toe te passen die haatzaaiende taal versterken. Het bedrijf verkiest “winst boven de veiligheid” van zijn gebruikers, zei Frances Haugen tijdens haar interview. De situatie zou erger zijn dan bij Google of Pinterest, twee bedrijven waarvoor de klokkenluider heeft gewerkt.

Winstgevende algoritmes

Volgens de ex-werknemer van het bedrijf bepalen de algoritmes die Facebook in 2018 heeft geïmplementeerd wat gebruikers op het platform zien. Ze werden ontwikkeld om de betrokkenheid van de gebruikers te vergroten. Naar verluidt heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg echter gemerkt dat de berichten die het meeste engagement genereren, berichten zijn die angst en haat verspreiden onder gebruikers en heeft het niets gedaan om dit tegen te gaan. “Het is gemakkelijker om mensen tot woede te inspireren dan tot andere emoties,” zei de klokkenluider.

“Er was een conflict tussen wat goed was voor het publiek en wat goed was voor Facebook,” legde ze uit. “En Facebook koos keer op keer voor de optimalisatie van zijn eigen belangen, zoals meer geld verdienen.”

Toch stelde Facebook destijds zijn nieuwe algoritmes voor als gunstig voor z’n leden, wat aangaf dat het concern er in de eerste plaats voor wilde zorgen dat zijn diensten niet alleen vermaak waren, maar ook goed voor het welzijn van mensen, herinnert The Verge zich.

“Misinformatie, toxiciteit en gewelddadige inhoud komen buitensporig veel voor onder de berichten die opnieuw gedeeld worden”, meldde de Wall Street Journal op basis van een interne memo van Facebook over de effecten van de nieuwe algoritmes.

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

De algoritmes zijn tijdens de Amerikaanse presidentscampagne in november 2020 evenwel gewijzigd om de verspreiding van valse informatie tegen te gaan. Het kader leende zich hier goed voor en Facebook had hier tijdens de vorige verkiezingen al veel kritiek op gekregen. Zodra de resultaten bekend waren, zou de groep ze echter weer hebben gewijzigd “om voorrang te geven aan groei boven veiligheid”, aldus de klokkenluider.

Die terugschakeling kan een rol hebben gespeeld bij de gebeurtenissen van 6 januari en de inname van het Capitool door de aanhangers van Donald Trump, aldus Frances Haugen.

Voorafgaand aan het interview met Frances Haugen werd Facebook voor de Amerikaanse Senaat gevraagd om uitleg te geven over de onthullingen van de Amerikaanse krant. Volgens de onthullingen is het bedrijf van Mark Zuckerberg zich terdege bewust van de schadelijke impact die Instagram heeft op zijn gebruikers.

Ondanks de poging van Facebook om zich te verdedigen, was de Senaat niet overtuigd en oefende druk uit op het sociale netwerk om te stoppen met de ontwikkeling van een kindvriendelijke versie van Instagram. De nieuwe onthullingen van de klokkenluider kunnen de moeilijke positie waarin Facebook zich momenteel bevindt, nog versterken. (mah)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.