Interne documenten: Facebook weet al jaren dat Instagram schadelijk is voor tieners

Uit interne Facebook-documenten die door The Wall Street Journal zijn ingekeken, blijkt dat de socialmediagigant zich al enkele jaren bewust is van het probleem dat Instagram voor tieners vormt.

De afgelopen drie jaar heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg, dat eigenaar is van Instagram, verschillende interne studies uitgevoerd naar de psychologische impact van het sociale netwerk op jongeren, zo meldt WSJ. De resultaten van deze studies toonden aan dat Instagram inderdaad invloed had op tieners; 13 procent van de Britse gebruikers en 6 procent van de Amerikaanse gebruikers schreven hun suïcidale gedachten toe aan Instagram.

“32 procent van de tienermeisjes zei dat wanneer ze zich slecht voelden over hun lichaam, Instagram hen nog slechter deed voelen,” zeiden de onderzoekers naar verluidt in een interne Facebook-presentatie. Er wordt ook gemeld dat 13 procent van de Amerikaanse tieners zich slechter voelt over zichzelf na het surfen op Instagram.

Ondanks deze cijfers concludeerde Facebook volgens de Amerikaanse media dat zijn sociale netwerk geen negatieve invloed had op de meerderheid van zijn tienergebruikers. Dit is in principe waar, maar het betekent niet dat Facebook volledig onschuldig is. Het bedrijf is zich er namelijk van bewust dat de kenmerken die het als het schadelijkst heeft bestempeld, de eigenlijke fundamenten zijn van het succes van Instagram. Toch ontslaat het zichzelf van elke verantwoordelijkheid.

Onderzoekers hebben Facebook laten weten dat de “Explore”-pagina van Instagram gebruikers in de richting van schadelijke inhoud kan duwen. Doordat algoritmen alleen de mooiste inhoud op het juiste moment te promoten, geeft Instagram een vertekend beeld van de werkelijkheid. En de app wordt evengoed een verslaving.

Een oplossing voor tweens

Facebook zou moeite hebben gehad om op de onderzoeksresultaten te reageren. De negatieve aandacht zou ervoor kunnen zorgen dat het aantal gebruikers daalt. Het ontwikkelen van een versie van Instagram voor tweens (kinderen tussen 8 en 12 jaar) zou Facebooks enige oplossing zijn voor het probleem tot nu toe.

Deze versie moet helpen voorkomen dat jonge gebruikers blijven hangen bij inhoud die hen psychologisch kan beïnvloeden. “We onderzoeken manieren om kinderen aan te moedigen naar andere onderwerpen te kijken als ze herhaaldelijk bepaalde soorten inhoud bekijken,” zei Karina Newton, Instagrams hoofd van openbaar beleid, in een blogpost als reactie op WSJ. “We zijn voorzichtig optimistisch dat deze duwtjes mensen zullen helpen in de richting van inhoud die hen inspireert en verheft, en in grotere mate het deel van Instagrams cultuur zal veranderen dat zich richt op hoe mensen eruit zien.”

Zij wijst er ook op dat er oplossingen zijn gevonden tegen pesten, zelfmoord, zelfbeschadiging en eetstoornissen door de zichtbaarheid ervan te verminderen of nieuwe meldingsmethoden aan te bieden.

Desondanks riep afgevaardigde Lori Trahan Facebook op om “onmiddellijk af te zien van plannen voor Instagram voor kinderen” na de onthullingen van de Amerikaanse media, meldt CNBC. “De interne documenten van Facebook laten zien dat het falen van het bedrijf om kinderen op Instagram te beschermen – met name jonge meisjes – pure nalatigheid is, en al jaren aan de gang is,” zei ze in een verklaring. “Facebook heeft geen reden om extra sociale mediaplatforms te ontwikkelen die expliciet voor onze kinderen zijn bedoeld, wanneer ze niet kunnen worden vertrouwd om hun huidige huizen veilig te houden.”

(lb/NS)

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten