Gucci gaat crypto als betaalmiddel accepteren

Het roemruchte Italiaanse modemerk Gucci begint later deze maand met het accepteren van betalingen met cryptomunten in sommige van zijn Amerikaanse filialen. Dat meldt modenieuwssite Vogue Business. Plan is om de betaalmogelijkheid ook in andere Noord-Amerikaanse winkels te introduceren.

Volgens Vogue Business zullen betalingen in fysieke winkels kunnen worden verricht via een QR-code, die zal verzonden worden door Gucci via e-mail, en die klanten kunnen scannen met hun crypto-wallet.

  • De winkels zullen verschillende digitale munten accepteren, waaronder Bitcoin, Dogecoin, Ethereum, Litecoin, Shiba Inu en Bitcoin Cash.
  • De eerste locaties die digitale valuta accepteren zijn winkels in het New Yorkse Wooster Street, Rodeo Drive in Los Angeles, Miami Design District, Phipps Plaza in Atlanta, en The Shops at Crystals in Las Vegas.

Web3

De introductie van de mogelijkheid om in cryptovaluta’s te betalen, bewijst dat het Gucci menens is met Web3-technologie. Eerder dit jaar stapte het luxemerk in het metaverse door voor een onbekend bedrag een virtuele lap grond te kopen in The Sandbox, een NFT-game waarin de spelers hun eigen virtuele wereld kunnen bouwen. Het Italiaanse bedrijf trekt er een virtuele ‘Gucci Vault’ op, voor NFT’s die (het universum van) het luxemerk als centrale thema hebben.

Om zich voor te bereiden op de lancering van deze nieuwe projecten, zegt Gucci dat het crypto- en NFT-lessen zal aanbieden aan zijn personeel.

“Gucci is altijd op zoek om nieuwe technologieën te omarmen wanneer ze een verbeterde ervaring voor onze klanten kunnen bieden”, vertelde bestuursvoorzitter Marco Bizzarri aan Vogue Business. “Nu we in staat zijn om cryptomunten te integreren binnen ons betaalsysteem, is het een natuurlijke evolutie voor de klanten die deze optie graag tot hun beschikking willen hebben.”

Bredere trend van crypto-adoptie

De erkenning van cryptobetalingen past binnen een bredere trend van crypto-adoptie door de mode-industrie. Zo brengt een historisch merk als Burberry, bijvoorbeeld, al een tijdje zelf NFT’s uit. Daarnaast lanceerde het luxeconglomeraat LVMH (dat Louis Vuitton bezit) op blockchaintechnologie gebaseerde authenticatiediensten. Ook een paar andere luxe- en beautymerken, waaronder kledingbrand Philipp Plein en horlogemakers Hublot en Franck Muller, accepteren cryptovaluta’s als betaalmiddel.

En naast Gucci zijn ook de kledingmerken Dolce & Gabbana, Adidas, Nike, Vans, en Balenciaga actief in het metaverse.

(jvdh)

Meer