BitBrussels wil dat Belgische bedrijven Web3 en het metaverse ontdekken: “Een revolutie binnen onze maatschappij”

De opkomende technologie van Web3 en het metaverse lijkt voor verschillende bedrijven en ondernemers hoogst interessant, maar te ingewikkeld om in te stappen. BitBrussels wil daar verandering in brengen met een heuse Web3-conferentie op 29 april in de Koninklijke Bibliotheek van Brussel.

BitBrussels werd dit jaar uit de grond gestampt door Maarten Leyts, CEO en oprichter van Trendwolves, een trendbureau met een speciale focus op jongerencultuur. Trendwolves organiseerde dit jaar al een Crypto Art Expo, waarbij stukjes digitale kunst op blockchain tentoon werden gesteld binnen Antwerpse metrostations. Het was door die ervaring dat Trendwolves het potentieel van het metaverse en blockchaintechnologie volledig doorgrondde.

“We hebben het gevoel dat bedrijven en overheden wel degelijk geïnteresseerd zijn in digitale activa zoals Web3 en NFT’s, maar het gevoel hebben dat het ‘niet voor hen’ is”, zegt Leyts aan Business AM. De ondernemer gelooft dat hierdoor een soort drempel ontstaat waardoor bedrijven nooit kennis zullen maken met de ontluikende decentrale technologie, omdat die zogezegd “enkel voor een technologisch snugger publiek” zou zijn.

Revolutie binnen de leefwereld van de jongste generaties

“De meeste mensen zien deze ontwikkelingen (binnen Web3, red.) als technologie die evolueert. Maar het is feitelijk een revolutie van onze maatschappij zelf die hier plaatsvindt. Web3 is een fusie tussen het fysieke en het digitale; een fygitale wereld”, zegt Leyts. Net daarom kwam hij met zijn trendsbureau op de proppen met BitBrussels. “De educatie over dit onderwerp is bijzonder belangrijk in dit vroege stadium.”

De revolutie van decentrale tech en het metaverse vindt vooral plaats binnen de leefwereld van onze jongste generaties, oppert Leyts. “Er ontstaat feitelijk een geavanceerde versie van het internet met realtime content in 3D. Gebruikers kunnen via VR en AR ongelooflijke dingen ervaren binnen volledige 3D-omgevingen. Dat biedt ook extra waarde voor bedrijven en merken die hun producten op een memorabele manier naar hun klanten willen brengen, zoals de fashionwereld al ontdekt heeft. De mogelijkheden zijn eindeloos”, zegt Leyts.

Tijdens de pandemie hebben veel kinderen inderdaad een groot deel van hun tijd doorgebracht binnen digitale werelden. De gebruikers van populaire videogames zoals Minecraft en Roblox bestaan voor meer dan 50 procent uit kinderen onder de 13 jaar. Er werd op die games in 2020 meer dan 1,2 miljard dollar aan virtuele activa uitgegeven. 

“Generation Alpha ervaart en doorgrondt deze zaken al tijdens hun belangrijkste vormingsjaren. Ze zullen digitale munteenheden en micropayments later zien als iets normaal en niet enkel toepassen op videogames”, orakelt Leyts.

Lokaal en internationaal toptalent zakt af naar BitBrussel

BitBrussels gaat door op 29 april in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel. Voor een ticket leg je zo’n 189 euro af. Studenten kunnen al voor 49 euro de conferentie bijwonen. De organisatie van BitBrussels bracht dan ook meer dan 30 sprekers op de been om lezingen te geven en met elkaar in debat te gaan.

De sprekers vormen een interessant collectief van lokaal en internationaal toptalent uit de wereld van Web3 en metaversa. Zo zal Yan Ketelers, CMO van Belgisch blockchainbedrijf en Web3-dienstverlener Venly, van de partij zijn. Karel Platteau, topman bij Meta voor Noord- en Centraal-Europa, zal gasten wellicht meer weten te vertellen over het metaverse van Mark Zuckerberg

Ook de Finse Iara Dias van 3D-vastgoedplatform Decentraland en de Indiase Supreet Raju van voedsel-metaverse OneRare zullen hun producten toelichten aan Belgische ondernemers.

Meer