Sovcomflot, de grootste scheepvaartonderneming van Rusland, is een derde van haar vloot aan het lossen om leningen aan westerse banken en financiers terug te betalen. De bevrachter zou dit willen doen voordat door de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) opgelegde strafmaatregelen op 15 mei van kracht worden. Dat bericht Lloyd’s List, een Brits blad met scheepvaartnieuws, op basis van bronnen die werkzaam zijn in de scheepvaartsector.
Grootste Russische rederij wil een derde van vloot verkopen om westerse leningen af te lossen
Waarom is dit belangrijk?
Als vergelding voor de Russische agressie in Oekraïne hebben de EU en het VK het Poetin-regime een reeks sancties opgelegd. Dit is een concreet gevolg van één van die strafmaatregelen.Volgens een bron van Lloyd’s List probeert Sovcomflot 40 van de 121 schepen die het momenteel bezit te verkopen aan geïnteresseerden uit Dubai en China. Onderstaande afbeelding, gemaakt door voornoemd scheepvaartblad dat met de primeur kwam, laat een uitsplitsing van Sovcomflots tankervloot zien.
Sancties
Eén strafmaatregel die is ingesteld tegen Rusland bepaalt dat alle banken hun contracten of overeenkomsten met Russische spelers tegen 15 mei moeten verbreken. Dit betekent dat Sovcomflot vóór die datum aan alle uitstaande leningen moet voldoen, wat de bevrachter ertoe heeft aangezet een derde van zijn vloot in de uitverkoop te zetten.
“In principe hebben alle banken en bevrachters tot 15 mei de tijd om de contracten daadwerkelijk te beëindigen, wat betekent dat Sovcomflot een zeer kort tijdvenster heeft om de leningen terug te betalen en realistisch gezien is er maar één manier om dat te doen en dat is door de schepen te verkopen”, liet een senior bankier, die momenteel met Sovcomflot onderhandelt over de voorwaarden, optekenen.
Anderen die rechtstreeks met Sovcomflot in gesprek waren, zeiden dat slechts acht schepen verkocht waren geraakt; vier daarvan zouden naar Dubai gegaan zijn. Er zouden nog steeds onderhandelingen bezig zijn met potentiële Chinese kopers.
Schuld van 2,1 miljard dollar
Lloyd’s List kon niet achterhalen hoeveel Sovcomflot aan westerse banken verschuldigd was, maar zei dat “de laatste beschikbare geconsolideerde rekeningen een schuld van 2,1 miljard dollar vermelden, bestaande uit bankleningen op korte en lange termijn”.
Hoewel het strategische doel van de verkoop van de vloot niet rechtstreeks is besproken bij de verkooponderhandelingen, gaan senior bankiers ervan uit dat het management probeert te zorgen voor een uiteindelijke terugkeer op de internationale markt wanneer de sancties weer zouden worden opgeheven.
Het bedrijf heeft de afgelopen maand een verklaring uitgegeven in verband met twee uitstaande euro-obligatieleningen van in totaal 928 miljoen dollar, met vervaldata in 2023 en 2028. Het maakte daarin duidelijk dat het van plan is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen ondanks de sanctiebeperkingen die zijn vermogen om betalingen te doen beperken.
Olie
De eerder genoemde strafmaatregel is niet de laatste die tegen Russische bedrijven werd ingesteld. Zo kondigde de EU gisteren nog een totaal verbod op de import van Russische olie aan. De boycot komt er evenwel niet van de ene dag op de andere. De Europese Commissie stelt namelijk voor om pas over een half jaar geen enkel vat ruwe olie uit Rusland meer te importeren in de eurozone; tegen het jaareinde zouden dan weer geen geraffineerde olieproducten meer mogen ingevoerd worden.
De verwachting is dat de lidstaten het Commissievoorstel zullen volgen, ook al zijn landen als Hongarije, Slowakije, Litouwen en Polen erg afhankelijk van Russische olie.
De Russische begroting is sterk afhankelijk van ontvangsten uit de olie-export, die in 2021 goed waren voor 45 procent van de totale inkomsten. Sommige analisten geloven echter niet dat deze maatregel de beoogde vernietigende impact op de Russische economie kan teweegbrengen.
Zo noemt Sergej Aleksasjenko, de voormalige vice-gouverneur van de Russische centrale bank, het verbod “niet erg krachtig”, aangezien de prijzen voor ruwe olie sowieso aanzienlijk zijn gestegen, schrijft de Financial Times. Die prijsstijgingen kunnen het verlies van de Europese markt gemakkelijk compenseren. De Russische regering zou namelijk break-even draaien als olieproducenten hun zwarte goud tegen 44 dollar per vat of meer kunnen slijten. En tegenwoordig wordt het belangrijkste Russische olieproduct, ruwe Oeral-olie, verhandeld aan 70 dollar per vat.
(kg)