Gratis krant Metro verdwijnt: uitgever Rossel ziet geen toekomst meer

Komende vrijdag verschijnt de allerlaatste papieren editie van Metro, de gratis krant die vooral verspreid wordt via het openbaar vervoer. Volgens uitgever Rossel is Metro niet meer financieel levensvatbaar.

In het nieuws: Einde van een tijdperk, want de enige papieren krant met nationale dekking – Metro verschijnt in het Nederlands én het Frans – verdwijnt na ruim twee decennia.

Meer details:

  • Vrijdag verschijnt de laatste papieren versie en midden januari 2024 valt het doek voor de website.
  • Aangezien Metro (gemiddelde oplage van 150.000 exemplaren per nummer) volledig gratis is, hangt het hele financiële model af van reclame-inkomsten. Maar die zijn niet meer voldoende om de krant boven water te houden, zegt Rossel.

Wat voorafging:

  • Het Metro-project begon in 2000. De gratis krant wou toen de traditionele kranten uitdagen met een compacte krant vol korte berichten, die veelal van de persbureaus geplukt werden.
  • MTM, het moederbedrijf boven Metro, kwam in 2003 in handen van de Franstalige uitgeverij Rossel en het Vlaamse Mediahuis. Zij bouwden Metro verder uit tot een krant in twee talen en dus met een nationaal bereik, wat voor adverteerders interessant kan zijn.
  • Maar Mediahuis kreeg twijfels en stapte in december 2020 uit MTM: de uitgeverij verkocht zijn belang aan Rossel, dat sindsdien de enige aandeelhouder is.
  • Met Rossel solo aan het roer leek de toekomst van de titel weer verzekerd te zijn. Metro ging werk maken van een digitale transformatie, met een focus op jonge stedelijke volwassenen, klonk het eind 2020.
  • In maart van dit jaar kreeg de krant nog een nieuwe lay-out en er kwam een gloednieuwe website (www.metrotime.be).
  • Maar amper een half jaar na de herlancering, trekt Rossel er dan toch de stekker uit.

Nog dit: Rossel trekt niet alleen een streep door Metro, ook de lifestyle-website Zita.be wordt geschrapt.

Meer