Google verdient jaarlijks half miljard dollar aan ‘typosquatting’

Google verdient jaarlijks zo’n half miljard dollar (368 miljoen euro) aan ‘typosquatting’: een courante praktijk die –ook in ons land voorkomt en– bestaat uit het registreren van een domeinnaam die sterk lijkt op die van een gevestigd merk om die url vervolgens vol te plaatsen met webreclame. Voorbeeld zijn domeinnamen als polite.be (politie.be) en begium.be (belgium.be), maar ook whitehouse.com (whitehouse.gov), die rechtstreeks naar reclamesites linken.

Onderzoekers Tyler Moore en Benjamin Edelman van de universiteit van Harvard berekenden nu welke inkomsten Google uit dit soort praktijken genereert. Ze bestudeerden daarvoor de 3.264 meest populaire .com-domeinnamen en schatten dat elke van die url’s 280 typosquattingvarianten heeft.  Met een speciaal voor deze oefening ontwikkelde software gingen ze dan dit klein miljoen sites crawlen om te kijken welke inkomsten ze voortbrengen.

Indien de 100.000 meest populaire sites wereldwijd eenzelfde aantal typosquattingvarianten hebben dan worden die dagelijks door 68 miljoen mensen bezocht. Zowat 60% van deze sites heeft Google Ads op de pagina staan.

Indien deze advertenties eenzelfde hitrate hebben als de advertenties die naast zoekopdrachten worden getoond, dan strijkt Google jaarlijks 497 miljoen dollar op aan inkomsten uit typo-domeinnamen, concluderen de twee. In 2009 realiseeerde Google een jaaromzet van 23 miljard dollar. 97% daarvan kwam uit advertenties.

Om typosquatting te voorkomen registreert men soms een groot aantal internetdomeinen die bij vergissing ingetypt zouden kunnen worden. Zo beschikt Google zelf over de domeinen www.gooogle.com, www.goolge.com, www.gogle.com. Deze leiden allemaal naar het juiste domein, www.google.com.

In 2007 onderhielden twee Franse bedrijven samen wereldwijd 780.000 van dergelijke sites.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.