Gentse techsensatie Deliverect mag zich “unicorn” noemen: bedrijf wordt op meer dan 1 miljard dollar gewaardeerd

Het hing al enkele dagen in de lucht, maar nu is het officieel: het Gentse groeibedrijf Deliverect, dat restaurants helpt met hun online bestellingen, haalt 150 miljoen dollar vers geld op en bereikt de unicorn-status.

Bij de kapitaalinjectie werd de bedrijfswaarde van Deliverect ingeschat op 1,4 miljard dollar. Dat betekent dat het bedrijf toetreedt tot de selecte club Belgische unicorns of eenhoorns, de term voor jonge techbedrijven die meer dan 1 miljard dollar waard zijn. Eerder sprongen Collibra, Team.blue (ex-Combell) en Odoo over die lat.

Uber Eats en Deliveroo

Het softwareplatform van Deliverect, opgericht in 2018, automatiseert en centraliseert de online bestellingen van restaurants, waarbij de orders van diensten als Uber Eats, Takeaway.com of Deliveroo rechtstreeks naar de keuken worden overgebracht. Door de coronapandemie kreeg de besteleconomie nog meer vaart dan voorheen, waardoor Deliverect fors kon groeien.

De software wordt intussen op meer dan 20.000 locaties in veertig landen gebruikt. Zowel kleine onafhankelijke restaurants, ketens als Takumi Ramen, Balls & Glory en Poule & Poulette en ook grote wereldwijde groepen als Kentucky Fried Chicken gebruiken Deliverect om hun maaltijden naar de klant te brengen. Het bedrijf zegt intussen al 100 miljoen bestellingen verwerkt te hebben.

De jongste investeringsronde werd geleid door Coatue Management en Alkeon Capital Management, samen met de bestaande investeerders Newion, OMERS Ventures, DST Global, Redpoint Ventures en Smartfin (Jürgen Ingels). De nieuwe investering brengt het totaal geïnvesteerde bedrag op 240 miljoen dollar.

Volgende stap: supermarkten

Deliverect (bijna 400 werknemers) zal het verse geld aanwenden voor productontwikkeling, waarbij ook buurtwinkels en supermarkten bediend zullen worden.

“Door de toenemende digitalisering zien we dat het niet alleen voor restaurants, maar ook voor supermarkten en convenience stores belangrijk is om hun online bestellingen te managen om aan de klantverwachting te voldoen. Kant-en-klare maaltijdbezorging wint snel aan populariteit, vooral bij millennials en Generation Z-shoppers”, zegt Zhong Zu, CEO en medeoprichter, in een persbericht.

(mah)

Meer