Fusie maakt van Cresco grootste cannabisverkoper van Verenigde Staten

In de Verenigde Staten neemt cannabisproducent Cresco Labs zijn concurrent Columbia Care over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 2 miljard dollar. Door de fusie wordt Cresco Labs de grootste verkoper van cannabis op de Amerikaanse markt. De fusiegroep zal worden geleid door Charles Bachtell, huidig topman van Cresco.

De legale verkoop van cannabis vertegenwoordigde in de Verenigde Staten vorig jaar een omzet van 26 miljard dollar, maar tegen het einde van dit decennium zullen die inkomsten volgens analisten tot ongeveer 65 miljard dollar per jaar oplopen.

“Even bekend worden als Coca-Cola”

“De fusie zal de bekende merken van Cresco Labs combineren met sterke retailactiviteit van Columbia Care”, benadrukte Bachtell. “Door de samensmelting zal het bedrijf tevens zijn afzetgebied van tien naar zeventien Amerikaanse staten kunnen uitbreiden.”

“Bovendien zal het uitgebreide Cresco marktleider worden in de staten Illinois, Pennsylvania, Colorado en Virginia. Op die manier kunnen cannabismerken zoals High Supply, Cresco en FloraCal uiteindelijk een even grote bekendheid verwerven die nu producten zoals Coca-Cola of Johnnie Walker te beurt valt.”

Door de overname van Columbia Care breidt Cresco zijn jaaromzet uit tot ongeveer 1,4 miljard dollar. Daarmee wordt het bedrijf de grootste cannabisverkoper van de Verenigde Staten. De omvang van de samensmelting tussen Cresco en Columbia Care overtreft ook de transactie vorig jaar waarbij Harvest Health & Recreation voor een bedrag van 1,7 miljard dollar door Trulieve Cannabis werd overgenomen.

De transactie moet ook de activiteit van Cresco diversifiëren. Het bedrijf haalt momenteel meer dan 80 procent van zijn inkomsten uit amper drie staten. Columbia Care, een van de vroege partijen op de markt voor medische marihuana, heeft onder meer een sterke aanwezigheid in Colorado, waar Cresco tot nu toe geen verkooppunten had.

Recreatieve verkoop

Bachtell wees daarbij op de sterke retailactiviteit van Columbia Care, dat over een netwerk van 99 verdeelpunten kan beschikken. Cresco zelf verdeelt zijn producten in 49 verkooppunten.

De overname van Columbia Care zal Cresco naar verwachting onder meer ook goed positioneren in New Jersey en New York, waar de recreatieve verkoop dit jaar begint. Virginia wordt eveneens als een grote toekomstige markt voor het fusiebedrijf bestempeld.

Wanneer naar marktwaarde wordt gekeken, wordt de fusiegroep het derde grootste cannabisbedrijf van de Verenigde Staten, na Curaleaf Holdings en Green Thumb Industries.

De fusie komt op een ogenblik dat de Amerikaanse cannabisindustrie nog steeds worstelt met een aanhoudend federaal verbod op de verkoop van marihuana en een gebrek aan toegang tot bankfinancieringen.

Bovendien moet in de verschillende staten met een variërende wetgeving rekening worden gehouden, net zoals met een verbod op een interstatelijk transport van cannabis. Zowel Columbia Care als Cresco staat omwille van het Amerikaanse federale verbod geregistreerd in Canada.

Waarnemers merken wel op dat de fusie wellicht tot aanzienlijke desinvesteringen zal leiden. In verscheidene Amerikaanse staten is er immers sprake van overlappende activiteiten. Dat geldt onder meer voor New York, waar in totaal slechts tien bedrijven een vergunning hebben om cannabis te verkopen.

(evb)

Meer