Frederick Scraeyen (BEEGO) over de digitale kloof: “Inhaalbeweging zal vooral vanuit technologie moeten komen”

Geschreven met branded content van itsme® 

Mensen die geen vertrouwen hebben in het internet, sluiten zich af. Het gevolg: een gapende digitale kloof. In aflevering drie van podcastreeks ‘What the hack!’ gaan host Erika Van Tielen en haar twee gasten, Frederick Scraeyen (BEEGO) en Sylvie Vandevelde (itsme®), dieper in op de link tussen online veiligheid en inclusie. 

“De snelheid waarmee technologie evolueert, is omgekeerd evenredig aan het aanpassingsvermogen van de mens.” Frederick Scraeyen, oprichter van BEEGO, geeft de luisteraars meteen stof tot nadenken in de derde aflevering van ‘What the hack!’. “De inhaalbeweging zal dan ook vooral vanuit de technologie moeten komen, die menselijker moet worden.”

Sylvie Vandevelde, Chief Brand Officer van itsme® en een interessante tweede gast in de episode, bevestigt dat we eigenlijk achter de feiten aanlopen. “Omdat alles steeds digitaler wordt, is de situatie nu minder goed dan een jaar geleden: bijna één Belg op twee is vandaag digitaal kwetsbaar.”

Een win-win-winsituatie 

Gelukkig worden er heel wat initiatieven genomen om de digitale kloof te verkleinen. Denk maar aan BEEGO, het platform dat IT-studenten koppelt aan mensen die hulp nodig hebben op digitaal vlak. In de podcast vertelt bezieler Frederick Scraeyen onder meer hoe de coronacrisis de groei van zijn bedrijf in een stroomversnelling en onder de aandacht van heel wat bedrijven bracht.

Scraeyen beschouwt BEEGO als een win-win-winsituatie. “De mensen in kwestie worden geholpen, de studenten verdienen een centje bij terwijl ze ondertussen hun sociale skills verbeteren, en bedrijven kunnen met ons samenwerken om hun producten beter naar de markt te brengen.”

Constant leerproces

Sylvie Vandevelde spaart haar lof voor het initiatief van Frederick Scraeyen niet en geeft aan dat het inperken van de digitale kloof ook bij itsme® een van de prioriteiten blijft. Ze duidt het belang van scholen wanneer het gaat over het bijbrengen van digitale geletterdheid, maar wijst ook op het constante leerproces nadien en de grote rol die bedrijven daarin kunnen spelen.

Zo kunnen ondernemingen hun werknemers sensibiliseren aan de hand van phisingtests en duidelijke tips. Maar dat zijn niet de enige manieren, aldus Vandevelde. “Digitale lessen binnen bedrijven voor mensen die niet per se een digitale job hebben zijn eveneens zeer interessant en relevant.”

Wil je meer te weten komen over de link tussen online veiligheid en inclusie? Beluister nu de derde aflevering van ‘What the hack!’.

Een woordje uitleg…

  • Hacking: Wanneer iemand binnendringt in een computersysteem zoals dat van een bedrijf. Dergelijke inbraak heeft vaak criminele bedoelingen en wil schade berokkenen of het betalen van een afkoopsom afdwingen (=cracking). Er bestaat evenwel ook ethisch hacken, waarbij de hacker goede bedoelingen heeft en op zoek gaat naar kwetsbaarheden met als doel cybercriminaliteit te voorkomen. Hacking wordt ook vaak gebruikt als een parapluterm voor verschillende vormen van cyberaanvallen.
  • Phishing: een cyberaanval waarbij e-mail of tekstberichten worden gebruikt als wapen om gevoelige informatie van personen en klanten te bemachtigen. Meestal bootst de fraudeur een website na, geregistreerd onder een valse domeinnaam, om gebruikersnamen, wachtwoorden, bankgegevens of creditcardgegevens te verkrijgen.
  • Spoofing: een vorm van phishing waarbij cybercriminelen een andere identiteit aannemen. Als zogenaamde medewerker van een bank of ander bedrijf ontfutselen ze geheime (bank)gegevens of maken ze geld afhandig. Spoofing gebeurt via verschillende kanalen en varianten zoals e-mail, een nagemaakte website of het toe-eigenen van een bestaand telefoonnummer.
  • Whaling: Een vorm van phishing gericht op het bekomen van gegevens van topbestuurders in bedrijven, zoals CEO’s, CFO’s, enz. om zo toegang te krijgen tot gegevens van het bedrijf.
  • Ransomware: Door schadelijke software (=malware) worden bestanden en systemen van bedrijven vergrendeld. Om dit dan terug te ontgrendelen vragen de hackers om losgeld, vaak in bitcoins of andere cryptovaluata. De criminelen betalen is jammer genoeg geen garantie om de “bevrijding” van de bestanden.
  • CCB: Het Centrum voor Cybersecurity België (CCB) is de nationale autoriteit voor cyberveiligheid in België. Het CCB superviseert, coördineert en waakt over de toepassing van de Belgische cyberveiligheidsstrategie.

What the hack!, een podcast in samenwerking met itsme® itsme-id.com.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.