De bankenfederatie Febelfin meldt dat de financiële instellingen de voorbije maanden een toename zagen van het aantal gevallen van fraude met valse bankmedewerkers. “In sommige gevallen stellen de oplichters voor om tot bij jou thuis te komen om waardevolle spullen, zoals juwelen, zogezegd op te halen en veilig te bewaren”, klinkt het.
Key takeaways
- Febelfin waarschuwt voor een toename van het aantal oplichters die zich voordoen als een bankmedewerker.
- “Een bank zal je nooit vragen om je persoonlijke codes en bankkaart te delen, geld over te schrijven naar een rekening die niet de jouwe is”, zegt de bankenfederatie.
In het nieuws: De banken melden dat er opnieuw meer oplichters zijn die zich voordoen als een bankmedewerker. Febelfin deelt weliswaar geen concreet cijfer.
- “De criminelen proberen je zogezegd te helpen om je te beschermen tegen fraude”, verduidelijkt Febelfin. “Ze vragen bijvoorbeeld om je computerscherm te delen en persoonlijke codes door te geven, omdat er zogezegd verdachte transacties zijn gevonden op jouw bankrekening. De oplichters willen je doen geloven dat ze je willen helpen om deze transacties te ‘annuleren’, maar in werkelijkheid geef je toestemming om deze transacties uit te voeren. Zo slagen ze erin overschrijvingen uit te voeren met jouw rekening en geld te ontfutselen.”
Ook dit: De bankenfederatie waarschuwde eerder dit jaar samen met Worldline ook al voor fraude met Card Stop. Daarbij doen criminelen zich dan weer voor als een medewerker van Card Stop.
Hoe gaan de oplichters te werk?
Details: Om te vermijden dat het aantal slachtoffers van dergelijke fraudetechnieken toeneemt, legt Febelfin uit wat de werkwijze is van de oplichter.
- Allereerst probeert die contact met je op te nemen via een telefoontje, een e-mail of sms. Hij neemt daarbij dus de rol van bankmedewerker op zich. Vervolgens probeert hij je te overtuigen dat een fraudeur jouw bankrekening in het vizier heeft genomen. De oplichter zal je vragen of je maatregelen wilt nemen. Op die manier probeert hij toegang te krijgen tot jouw computer.
- “De oplichter zal je vragen om verbinding te maken met het internet, en nadien om software, zoals Teamviewer of Anydesk, te installeren. Bovendien worden je persoonlijke codes ook opgevraagd”, zegt Febelfin. “Terwijl jij de instructies uitvoert en denkt dat de ‘bankmedewerker’ je aan het helpen is, kan de oplichter in werkelijkheid online overschrijvingen uitvoeren via jouw rekening.”
- Ook kan de oplichter je vragen om je geld zelf veilig te stellen door het over te schrijven op een zogezegde beveiligde rekening.
- In sommige gevallen stelt de fraudeur zelfs voor om aan huis te komen om alle waardevolle spullen (zoals je bankkaart en -codes, geld, computer, juwelen, …) op te halen en veilig te stellen.
Tips om te vermijden dat je slachtoffer wordt van dergelijke fraudetechnieken
Tips: Febelfin legt uit hoe je kan vermijden dat je in de val loopt.
- De bankenfederatie adviseert om nooit je persoonlijke gegevens te delen of een overschrijving te doen als je bank dat vraagt.
- “Een bank zal je nooit vragen om je persoonlijke codes en bankkaart te delen, geld over te schrijven naar een rekening die niet de jouwe is om zogezegd je geld ‘veilig’ te stellen of om software te installeren om vanop afstand je scherm over te nemen”, klinkt het.
- Informeer je collega’s, vrienden of werknemers zodat fraudeurs geen kans krijgen om nog meer slachtoffers te maken.
Maar: Wat als je toch het slachtoffer van fraude bent geworden?
- Verbreek meteen de verbinding.
- Neem contact op met jouw bank. Via speciale fraudenummers zijn de banken 24/7 bereikbaar om online fraude te melden. Een overzicht van alle contactpunten kan je terugvinden op de pagina van Card Stop.
- Blokkeer je kaarten via Card Stop (078 170 170).
- Dien ook een klacht in bij de politie.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.