Formule 1 schrapt flyovers uit raceweekends; Silverstone krijgt uitzondering

Tijdens de wedstrijden van de Formule 1 worden vanaf dit jaar geen shows met militaire vliegtuigen meer toegelaten. Dat heeft de top van Formule 1 aan de organisatoren van de wedstrijden gemeld. De maatregel kadert volgens de Formule 1 in het streven om de ecologische voetafdruk van de competitie te verminderen.

Shows met andere toestellen zouden echter nog wel zijn toegelaten, op voorwaarde dat de vliegtuigen van duurzame brandstoffen gebruik zouden maken. Ook blijkt de Formule 1 een uitzondering te hebben voorzien voor de British Grand Prix op het circuit van Silverstone.

Frecci Tricolori

Autoraces worden vaak opgesmukt door demonstratievluchten met militaire vliegtuigen. Beroemd zijn onder meer de flyovers van de Patrouille Acrobatique de France, het acrobatisch team van het Franse Armée de l’Air et de l’Espace, voor de start van de 24 Uren van Le Mans.

Ook in de Formule 1 worden een aantal raceweekends door dergelijke shows opgesmukt. Maar de directie van de Formula One heeft nu beslist aan die praktijk grotendeels een einde te maken. Shows met militaire vliegtuigen zouden niet langer worden toegestaan.

Onder meer het Italiaanse stuntteam Frecce Tricolori al heeft aangekondigd niet langer meer aanwezig te zullen zijn op de races op de circuits van Monza en Imola.

De Formule 1 wil tegen eind dit decennium een uitstootvrije status verwerven. Bovendien zal over vier jaar, wanneer de deelnemende teams met nieuwe motoren worden uitgerust, nog uitsluitend van 100 procent duurzame brandstof gebruik mogen worden gemaakt.

In een dergelijke omgeving kan volgens Formula One ook niet langer het overvliegen van gevechtsvliegtuigen worden toegestaan.

Silverstone

Volgens een aantal partijen zouden achter de beslissing echter niet alleen ecologische overwegingen schuilgaan. Men zou immers ook willen vermijden dat sommige landen de races zouden gebruiken om hun militaire slagkracht te demonstreren.

Anderzijds werd aangekondigd dat demonstraties met commerciële vliegtuigen nog wel zouden worden toegelaten, op voorwaarde dat de toestellen van duurzame brandstoffen gebruik zouden maken.

Opmerkelijk is tevens dat het Britse stuntteam Red Arrows nog wel toelating heeft gekregen om tijdens de British Grand Prix in Silverstone demonstraties te houden.

“De Red Arrows maken op de Britse race al bijna zestig jaar hun opwachting en wij zijn dan ook verheugd dat deze traditie ook dit jaar zal kunnen worden verder gezet”, betoogde Stuart Pringle, algemeen directeur van het Silverstone Circuit.

“De Red Arrows worden niet als een militaire eenheid gecatalogeerd en vallen dan ook niet onder het verbod dat door Formula One is ingevoerd.”

Ook in Abu Dhabi en Bahrein blijft de vliegtuigshow behouden. Die wedstrijden worden immers respectievelijk door de luchtvaartmaatschappijen Etihad en Gulf Air gesponsord.

Die bedrijven zouden van die evenementen gebruik zouden maken om met hun toestellen van het type Boeing Dreamliner het gebruik van uitstootarme technologie en duurzame brandstoffen te beklemtonen.

De Oostenrijkse Grand Prix toont anderzijds historische vliegtuigen uit de verzameling van miljardair Dietrich Mateschitz, eigenaar van het drankenbedrijf Red Bull.

Meer