Formule Eén ziet zijn populariteit wereldwijd verder toenemen; meer jongeren en vrouwen voelen zich aangetrokken

De Formule Eén kan zich wereldwijd verheugen in een toenemende populariteit. Vooral vrouwen en jongeren tonen voor de sport een groter enthousiasme. Dat blijkt uit een studie van het bedrijf Motorsport Network en marktonderzoeker Nielsen Sports, gebaseerd op een enquête in 187 landen.

“De Formule Eén is voor zijn wereldwijde supportersgroep het absolute toppunt van de autosport”, stippen de onderzoekers aan. “De sport geniet bij het publiek ook een grotere interesse en betrokkenheid. De groep fans stelt zich bovendien enthousiaster en diverser op dan bij de vorige enquête vier jaar geleden.”

Het publiek van de Formule Eén wordt daarbij ook jonger. Een fan heeft nu een gemiddelde leeftijd van 32 jaar. Dat is vier jaar minder dan bij de vorige enquête. Het aandeel van vrouwelijke supporters is daarbij bovendien van 10 procent naar 18,3 procent opgelopen. Het aandeel van studenten steeg van 18 procent naar 26 procent.

Digitaal

“De resultaten van de enquête geven aan dat de fans zich bijzonder enthousiast tonen over de richting die onze sport uitgaat”, betoogt Stefano Domenicali, president van Formula One, de organisator van de competitie. “Inmiddels is 90 procent van de fans ervan overtuigd dat de Formule Eén het toppunt van de autosport vormt.”

“Vier jaar geleden gaf 25 procent van de fans aan dat de sport in een betere gezondheid verkeerde dan een half decennium voordien. Dat cijfer is inmiddels gegroeid tot 55 procent. In de categorie onder de leeftijdsgrens van 35 jaar loopt dat niveau nog verder op tot 59 procent.”

“De Formule Eén verkeert in uitstekende gezondheid”, beklemtoont ook James Allen, voorzitter van Motorsport Network. “De sport had het in het verleden vaak moeilijk om jongere fans aan te trekken. Vooral het werven van vrouwelijke supporters bleek een moeilijke opdracht.”

“Bovendien kan worden vastgesteld dat de digitale aanpak van Formule One zijn vruchten afwerpt. Daarnaast zorgen ook projecten zoals ‘Drive to Survive’ van Netflix ervoor dat de sport een nieuwe generatie gepassioneerde fans kan aanspreken. Dankzij het internet en sociale media heeft vandaag iedereen over de hele wereld de kans om fan te worden.”

Twitter

“Voor fans is de Formule Eén in eerste instantie spannend”, stellen de onderzoekers vast. “Daarnaast wordt het vooral een technologisch, duur, competitief en entertainend gebeuren genoemd. Het is de eerste keer dat competitiviteit en entertainment tot de vijf belangrijkste eigenschappen van de sport worden gerekend.”

“Meer dan tweederde van de ondervraagden gelooft tevens dat de Formule Eén hun verwachtingen op het gebied van vooruitstrevende technologieën overtreft.”

Verder maakte de studie duidelijk dat de helft van de fans de races op betaaltelevisie bekijkt. Tevens geeft 68 procent te kennen ook in de toekomst de wedstrijden live op televisie te zullen volgen, terwijl 13,8 procent voor een online kanaal opteert.

Uit het onderzoek bleek nog dat 51 procent van de fans motorsport-games speelt. In de leeftijdsgroep tussen zestien en vierendertig jaar loopt dat cijfer verder op tot 64 procent. Bovendien heeft 34 procent het voorbije jaar een esport-uitzending rond de Formule Eén bekeken.

Voor 58 procent heeft de Formule Eén de juiste balans tussen sport en entertainment, tegenover een score van 39 procent vier jaar geleden. Tijdens de raceweekends blijkt het gebruik van sociale netwerken door de fans in belangrijke mate geconcentreerd op Twitter. Instagram is echter het snelst groeiende platform.

Tenslotte merkt 55 procent op dat de Formule Eén zich als een wereldleider moet opwerpen voor brandstoffen die voor 100 procent uit duurzame componenten bestaan. Daarbij blijkt 67 procent van de fans op de hoogte te zijn van de plannen van de Formule Eén om tegen het midden van dit decennium 100 procent duurzame brandstoffen te introduceren.

(kg)

Meer