Key takeaways
- Ford is van plan om over een periode van drie jaar 800 banen te schrappen in het Verenigd Koninkrijk als onderdeel van een grotere herstructurering.
- Het banenverlies zal naar verwachting gericht zijn op administratieve en productontwikkelingsfuncties, met vrijwillige afvloeiingsprogramma’s om de reducties te bereiken.
- De uitdagingen van Ford weerspiegelen die van andere autofabrikanten in Europa, waaronder hoge energiekosten en een trager dan verwachte vraag naar elektrische voertuigen.
Ford heeft plannen aangekondigd om het personeelsbestand in het Verenigd Koninkrijk de komende drie jaar met 800 banen te verminderen als onderdeel van een grotere herstructurering die gevolgen heeft voor 4.000 banen in heel Europa. Het bedrijf noemt uitdagende marktomstandigheden, waaronder hevige concurrentie en een trage vraag naar elektrische voertuigen, als de belangrijkste redenen voor deze beslissing. Dit meldt BBC.
Hoewel deze banenreducties geen invloed zullen hebben op de productiefaciliteiten van Ford in Dagenham, Halewood of de logistieke basis in Southampton, zullen ze naar verwachting voornamelijk gericht zijn op administratieve en productontwikkelingsfuncties, wat resulteert in een vermindering van 15 procent van het Europese personeelsbestand. Ford wil deze inkrimping realiseren door middel van vrijwillige afvloeiingsprogramma’s en erkent de grote impact die dit zal hebben op hun werknemers.
Reactie van de overheid en uitdagingen voor de hele sector
Een woordvoerder van de overheid heeft verklaard dat ze met Ford samenwerken om hun plannen te begrijpen en de mogelijke gevolgen van dit banenverlies in het VK te verzachten. Deze herstructurering komt kort na een soortgelijke banenreductie die Ford in maart 2023 aankondigde en die gevolgen had voor 1300 banen, voornamelijk in het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Dunton.
De uitdagingen van Ford weerspiegelen die van andere autofabrikanten in Europa, die worstelen met hoge energiekosten, een trager dan verwachte vraag naar elektrische voertuigen en groeiende concurrentie van Chinese bedrijven. Deze strijd in de hele industrie heeft geleid tot winstdalingen voor grote Europese autofabrikanten zoals Volkswagen, Mercedes Benz en BMW, waarbij zelfs Volkswagen overweegt om fabrieken in Duitsland te sluiten.
Toekomstplannen en druk vanuit de industrie
De CEO van Ford benadrukte dat de autosector momenteel een periode van immense ontwrichting doormaakt, met ongekende concurrentie, regelgeving en economische tegenwind. Deze uitdagingen komen op een cruciaal moment voor Ford, nu ze proberen hun traditionele imago van massafabrikant van betaalbare auto’s om te buigen naar een meer premium merk dat zich richt op elektrische voertuigen. Deze verschuiving heeft er al toe geleid dat Ford na bijna vijf decennia is gestopt met de productie van de iconische Fiesta.
Naast het schrappen van banen in het VK zal Ford ook het aantal werknemers in Duitsland met 2.900 verminderen en nog eens 300 in de rest van Europa. Ondertussen wordt de Britse regering geconfronteerd met toenemende druk vanuit de auto-industrie met betrekking tot regelgeving die de productie van elektrische voertuigen moet stimuleren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!