Foot Locker spartelt zich door coronacrisis dankzij herstructurering

De Amerikaanse schoenenverkoper Foot Locker, die 21 winkels heeft in België, heeft in tegenstelling tot zijn concurrenten meer verkocht het afgelopen kwartaal. Dat heeft het vooral te danken aan een aantal winkelsluitingen, die de winst dan weer naar beneden duwden.

Voor de coronacrisis ging het Foot Locker niet helemaal voor de wind. Het 46-jaar oude merk is veel van zijn glorie verloren bij de jeugd en zag zijn omzet en winst de afgelopen jaren afkalven.

Daar reageerde het bedrijf vorig jaar op met een herstructureringsplan. Sinds maart vorig jaar sloot het bedrijf 165 winkels wereldwijd, waarvan 31 het afgelopen kwartaal. Die sluitingen hadden vooral invloed op het Runners Point-merk in de VS en Duitsland. In België zijn er geen winkels dicht gegaan.

Of toch niet voor altijd. Uiteraard moest Foot Locker, net als elke andere retailer, al zijn Belgische winkels het afgelopen kwartaal drie maanden sluiten. ‘Maar eens de winkels opnieuw open gingen, reageerden onze klanten enthousiast en werd er massaal opnieuw gekocht’, klinkt het in het resultatenrapport. Dat deed de omzet in winkels, die al meer dan een jaar open zijn, stijgen met 18,6 procent. De totale omzet ging er 17 procent op vooruit naar 2 miljard dollar.

Winst kelderde

Maar de nettowinst volgde niet. Die kelderde met 25 procent naar 45 miljoen dollar. De schoenenreus wijt dat aan herstructureringskosten, de stakingen als gevolg van die herstructurering en 1 miljoen dollar aan pensioenkosten. In totaal kostten die drie zaken het bedrijf 28 miljoen dollar.

Maar de Amerikanen sloten de voorbije maanden niet alleen winkels, er kwamen er ook 18 bij. Foot Locker opereert 3.100 winkels over de hele wereld en heeft er 138 in franchise.

Voor de rest van het jaar wil Foot Locker geen voorspellingen doen ‘door de onzekere situatie’.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20