Folders vinden via steeds meer kanalen hun weg naar de consument

Geschreven met input van Folderbode

De folder blijft voor winkels een gewaardeerde en betrouwbare bondgenoot. Volgens de Door to Door Impact Survey heeft de folder nog steeds een erg groot leesbereik, ook bij jongeren die vaak op zoek zijn naar niet-intrusieve reclamemedia. De Belg is opvallend trouw aan de papieren reclamefolder. In een onderzoek van 2017 bleek bijvoorbeeld dat maar liefst 87% van de Belgen papieren reclamefolders leest, ten opzichte van 56% van de Belgen die digitale reclamefolders leest. Deze laatste groep zit echter al een tijdje in stijgende lijn. Bovendien leest slechts 36% van de Belgen uitsluitend papieren folders, terwijl zo’n 5% uitsluitend digitale folders leest. Een omnichannelaanpak is dan ook broodnodig. En dat lijken steeds meer supermarkten te hebben begrepen.

Verspreiding van de digitale folder

De digitale folder is een geliefkoosd instrument bij zo’n omnichannelaanpak. De digitale folder kan dan ook op verschillende manieren zijn weg naar de consument vinden. Supermarkten verspreiden bijvoorbeeld hun folders via hun eigen website en via mailings, maar ook via kanalen als Facebook, WhatsApp en Messenger.

Daarnaast worden de folders ook via derde partijen verspreid, bijvoorbeeld via Promojagers (die zelf de folders digitaliseert) of Folderbode. Voor de consument is het handig om alle folders van verschillende winkels op één plek te vinden. Zo kan je bijvoorbeeld niet alleen de Lidl folder deze week raadplegen via Folderbode, maar ook folders van talloze andere winkels als MediaMarkt, Decathlon en Zeeman. Met nieuwsdiensten en abonneermogelijkheden zorgt Folderbode vervolgens voor een doeltreffende verspreiding.

Folders vinden hun weg naar YouTube

YouTube was een van de kanalen die lang achterwege bleef, maar ook daar zien we de folders zoetjesaan verschijnen. Carrefour is op dit punt een pionier en had al eerdere tests uitgevoerd in Frankrijk. Bij de geteste video’s bladert iemand gedurende twee minuten door de folder, zoomt men in op een select aantal producten en wordt het een en ander becommentarieerd. De test was een succes. Volgens RetailDetail haalden de video’s in Frankrijk zo’n anderhalf miljoen kijkers, waarvan er vijfhonderdduizend de video volledig uitkeken. Net omdat de video’s er zo’n succes zijn, wil men dit nu ook in ons land uitrollen. 

Supermarktketen Carrefour zet dan ook, net als andere supermarktketens in ons land, steeds sterker in op een omnichannelaanpak. Het opende recent nog een nieuw distributiecentrum om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar online boodschappen. Ook supermarktketens als Lidl hebben al een eigen webshop, terwijl Action recent aangaf interesse te hebben in online verkoop. 

Andere vormen van D2D-activatie

Folders zijn heel effectief als het op het activeren van de consument aankomt. Ongeveer 75% van de Belgen stelt boodschappenlijstjes samen en 80% van hen houdt daarbij rekening met wat er in de folders staat. De inhoud van de folder vindt met andere woorden zijn weg naar het boodschappenlijstje en zorgt voor extra verkopen. Vooral folders van supermarkten zijn populair, maar ook mode-, meubel- en elektronicafolders doen het goed.

Toch is het heus niet alleen de folder die de consument activeert. Papieren kortingsbonnen zetten bijvoorbeeld ook aan tot actie. Ongeveer een op twee Belgen gebruikt zo goed als altijd kortingsbonnen uit folders. Vrijwel altijd gebruikt men het voor een korting op vertrouwde producten, maar soms ook voor de aankoop van nieuwe producten. Daarnaast scoren ook deurhangers en staaltjes heel goed bij consumenten.

Meer