Mercedes en Red Bull halen in Formule 1 grootste sponsordeals

De teams die actief zijn in de Formule 1 zullen dit jaar een omzet van 190,5 miljoen dollar (173,2 miljoen euro) genereren. Sponsoring zal voor die inkomsten de belangrijkste pijler vormen. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GlobalData.

Het rapport benadrukt tevens dat die inkomsten grotendeels worden aangebracht door de twee meest dominante teams – Mercedes Racing en Red Bull Racing – uit de competitie.

Sponsoring

“Sponsoring blijft cruciaal voor de financiële zekerheid van de teams die in de Formule 1 actief zijn”, merkt GlobalData op. “Er kan immers worden vastgesteld dat 60 procent van de deelnemende renstallen een hoofdsponsor officieel in de teamnaam heeft opgenomen.”

“Deze partnerships zijn voor de sponsors het meest lucratief en vertegenwoordigen dan ook de grootste budgetten die de renstallen ter beschikking krijgen.

GlobalData benadrukt verder dat Mercedes en Red Bull zich ook dit jaar de grootverdieners van de Formule 1 opwerpen. “Het voorbije decennium hebben deze twee teams gezamenlijk een gemiddeld budget van 125 miljoen dollar per jaar kunnen melden”, luidt het.

“Mercedes heeft zijn samenwerking met Petronas voor dit jaar verlengd. Red Bull heeft anderzijds zijn samenwerking met zijn Amerikaanse datapartner Oracle verder uitgebreid. Dat bedrijf is nu hoofdsponsor geworden. Oracle is voor Red Bull de eerste titelsponsor in vier jaar.”

Verenigde Staten

“De deal met Oracle biedt de renstal de garantie op aanzienlijke inkomsten”, betoogt Jake Kemp, sportanalist bij GlobalData. “De overeenkomst is teken een aanwijzing van de toenemende interesse die de Amerikaanse markt de voorbije jaren voor de Formule 1 heeft laten blijken.”

“Oracle heeft slechts een beperkte portfolio sponsoring, die bovendien vooral is gekoppeld aan Amerikaanse activa, zoals de Golden State Warriors, het tennistoernooi van Indian Wells en Team USA bij de America’s Cup in de zeilsport.”

“Oracle heeft echter duidelijk de sterkere positie van de Formule 1 op de Amerikaanse markt ervaren”, stipt Kemp nog aan. “Dit jaar staan er in de Verenigde Staten, onder meer met een lucratieve nieuwe race in Miami, voor de Formule 1 twee wedstrijden op de kalender.”

“Niet alle teams hebben met hun grote sponsors echter evenveel bijval”, beklemtoont Kemp. “Onder meer moet worden vastgesteld dat Ferrari na achtendertig jaar zijn band met tabaksfabrikant Philip Morris doorknipt, terwijl Haas de samenwerking met het Russische bedrijf Uralkali beëindigt.”

“Ferrari heeft sindsdien echter wel een aantal andere partnerships – onder meer met Santander, Qualcomm en Velas – kunnen sluiten. Het Haas F1 Team worstelde de voorbije seizoenen met financiën. Eigenaar Haas heeft echter zijn financiële inbreng opgedreven. Daardoor kan het team dit jaar alsnog op een financieel stabiel seizoen rekenen.”

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.