Ferrari onthult eerste luxe terreinwagen, maar komt met opvallend pleidooi: “Noem het alsjeblieft geen SUV”

De Italiaanse producent van sportwagens Ferrari heeft voor het eerst een luxe terreinwagen onthuld. “Noem het alsjeblieft geen SUV, want dat is het niet”, vertelde CEO Benedetto Vigna aan verslaggevers in Maranello, de gemeente in Noord-Italië waar het bedrijf gevestigd is.

De wagen, de Purosangue crossover, is een primeur voor het Italiaanse bedrijf. Ferrari produceert immers al 75 jaar lang enkel sportwagens, niet bepaald bedoeld om je boodschappen in te laden. 

De nieuwste wagen van het bedrijf zal daar verandering in brengen. Voor het eerst in de 75-jarige geschiedenis van Ferrari zal de constructeur een wagen met vier deuren uitbrengen. De Purosangue, Italiaans voor volbloed, zal plaats bieden aan vier inzittenden en zal een kofferbak met een inhoud van 473 liter krijgen.

Dat is een stuk meer dan de meeste andere modellen van het merk: de Ferrari 296 GTB heeft bijvoorbeeld maar een koffer van 49 liter, terwijl eigenaars van de SF90 Stradale het met 74 liter moeten doen. 

Dat Ferrari met een iets of wat utilitaire wagen komt, is echter geen verrassing. De geruchtenmolen draait immers al jaren dat het automerk aan een SUV werkt, hoewel dat volgens Vigna niet de gepaste term is. “Het is een Ferrari”, klonk het bij Vigna in Maranello.

Toch lijkt de Purosangue bijzonder hard op een SUV. Met zo’n 2,2 ton weegt de wagen evenveel als een Jeep Wrangler en bijna evenveel als een Range Rover. In tegenstelling tot die wagens zal de Purosangue echter niet massaal op de baan te zien zijn. Ferrari besloot de productie immers beperkt te houden tot 20 procent van alle wagens die de Italiaanse autobouwer wil leveren. 

Als je rekening houdt met het feit dat de automaker minder dan 10.000 auto’s per jaar produceert, wordt snel duidelijk dat de Purosangue nog altijd even exclusief zal blijven als andere modellen van Ferrari. Ook het prijskaartje weerspiegelt dat: de SUV zal maar liefst 390.000 euro kosten, een stuk meer dan concurrenten in de superluxemarkt, zoals de Lamborghini Urus en de Bentley Bentayga, die beide rond de 200.000 euro schommelen.

0-100 in 3,3 seconden

Er zijn ook al wat technische details naar buiten gesijpeld. De Purosangue zal volgens Ferrari van stilstand naar 100 kilometer per uur accelereren in slechts 3,3 seconden, een stuk sneller dan de Urus en de Bentayga, die er respectievelijk 3,6 en 4,1 seconden over doen. 

Om daarin te lukken, zal de wagen gebruikmaken van een V12 die een vermogen van 715 pk kan genereren. De middenvoor gemonteerde motor met automatische transmissie zal de Purosangue in staat stellen topsnelheden van zo’n 310 kilometer per uur te halen.

De wagen zal sommige fans daardoor ongetwijfeld enthousiast maken, want Ferrari is van plan verbrandingsmotoren binnenkort achterwege te laten. Binnen drie jaar wil de Italiaanse constructeur een eerste volledig elektrische Ferrari op de markt brengen. Binnen vier jaar moet de verkoop van elektrische en hybridemodellen zelfs al 60 procent van de totale portfolio uitmaken. Tegen 2030 moeten alle Ferrari’s ten slotte volledig koolstofneutraal worden.

(mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20