Vorige week kondigde Facebook aan dat het Forecast zal afsluiten. Met de experimentele app kunnen gebruikers voorspellingen maken over wereldgebeurtenissen. De app zal op 15 oktober verdwijnen en bestond daarmee net iets langer dan een jaar.
Met Forecast konden iOS-gebruikers de uitkomst van eender welke gebeurtenis voorspellen; van de Covid-19-pandemie of de snelheid van de wereldwijde vaccinatiecampagnes tot een mogelijke oorlog tussen China en India. Daarnaast werden de voorspellingen van gebruikers ook aangeboden op een soort virtuele markt, waar prognoses gekocht en verkocht worden. Daarvoor gebruikte men digitaal geld van de app dat niet rechtstreeks aangekocht kon worden, maar eerder verdiend moest worden door goede content af te leveren.
De app was een experiment van Facebook om na te gaan of dit soort platform debatten op het internet objectiever en informatiever kon maken. Er wordt op Forecast namelijk uitvoerig gediscussieerd onder gebruikers over de verschillende voorspellingen. Wie de beste argumenten kan voorleggen, liefst voorzien met overtuigende bronnen, kon namelijk het meeste virtuele geld verzamelen voor gebruik op het platform. Facebook wou op die manier waarheid en wijsheid crowdsourcen van zijn gebruikers.
Accurater dan de voorspellingen van experts
Volgens onderzoekers kan een combinatie van openbare voorspellingen inderdaad accurater blijken dan die van de beste experts. Door als collectief voorspellingen te volgen en bij te scherpen, worden we ook beter in wereldgebeurtenissen begrijpen en kunnen we onze persoonlijke bias deels aan de kant leren zetten. Maar Facebook zal dat experiment op 15 oktober dus stopzetten. Nochtans staat het primaire sociale mediaplatform van de techgigant bekend als een van de grootste bronnen van misinformatie en verdeeldheid op het internet, waardoor velen opperen dat Facebook toe is aan verandering.
Facebook is niet het enige techbedrijf dat al een app voor waarzeggerij uitbracht. Met de apps Kalshi en Predictlt (een project van de Victoria University of Wellington) kunnen gebruikers zelfs geld inzetten op voorspellingen. Bij andere is dan weer geen geld gemoeid, zoals bij Good Judgement Open (onder andere gesteund door The Economist), Metaculus en CSET Foretell.
Het experiment om mensen kritischer te laten denken, wordt opnieuw overgelaten aan anderen
De techgigant verkeerde wel in de beste positie om na te gaan of het voorspellingsmodel effectief een impact kan hebben op de manier waarop we sociale media gebruiken als een openbare ruimte. Toch besluit Facebook nu te kappen met Forecast.
Wat de beweegredenen zijn van Facebook om exact nu te stoppen met Forecast, is niet duidelijk. Er werd oorspronkelijk gedacht dat het techbedrijf van Mark Zuckerberg in het voorspellingsmodel de toekomst van sociale media zag. Hoe vaak mensen een bepaalde bron zouden vermelden, zou bijvoorbeeld een goede leidraad kunnen zijn voor Facebook om die specifieke website te identificeren als een relevante informatiebron.
Het experiment dat internetgebruikers zou moeten aanmoedigen om kritischer te denken en empirische discussies te voeren, wordt nu opnieuw overgelaten aan anderen. En dat terwijl Facebook worstelt met een storm van kritiek tijdens één van de meest problematische maanden in de geschiedenis van het bedrijf.
Lees ook: Facebook verdwijnt een paar uur van het net: Zuckerberg verliest 7 miljard dollar
(kg)