Facebook trekt nu ook ten strijde tegen Apple-commissie

Facebook maakt het voor organisatoren van evenementen makkelijker om die te organiseren. Alleen wil de app van Mark Zuckerberg graag de commissie die de App Store vraagt, weglaten.

Als u een betalend evenement opzet via Facebook en u laat klanten ook daar bestellingen plaatsen, moet dat makkelijker worden. Zeker in coronatijden, nu er al zo weinig mag doorgaan. Dat is toch de bedoeling van Facebook. Maar wie via iOS, het besturingssysteem van Apple, een ticketje voor pakweg een voorstelling koopt, geeft in principe 30 procent van dat geld aan Apple. Lang verhaal kort verdienen organisatoren dus minder als hun klanten een iPhone hebben.

Commissie-oorlog

Dat probleem is niet nieuw en nu ook recent nog wat meer in het nieuws. Apple gooide de populaire game Fortnite namelijk uit de App Store omdat ontwikkelaar Epic een alternatief betalingssysteem had opgezet. Dat kwam hen op uitsluiting te staan. Epic hekelt al enkele jaren het commissiesysteem, dat 30 procent van de inkomsten afroomde.

Apple gaf op die oproep niet thuis en gooide er een extra argument bovenop: als Epic tegen 28 augustus het betaalsysteem niet weghaalt, verdwijnt ook Unreal Engines, een ontwikkelaarstool, uit het systeem.

Terug bij Facebook dan, ziet het bedrijf van Zuckerberg de kans schoon om ook paal en perk te stellen aan de commissie. Om wat extra druk te zetten, laat Facebook zijn eigen commissie vallen voor verkoop van tickets voor evenementen. Via web en Android krijgen bedrijven dus 100 procent van de inkomsten.

Evenementen

Dat is dus niet het geval bij iOS en daar is Facebook heel helder over. Het bedrijf zet bij de transactie een berichtje dat Apple een flinke hap uit de inkomsten neemt.

Een online evenement aanmaken moet eenvoudiger worden aangezien die dienst onderdeel wordt van de algemene Facebook-app. Organisatoren kunnen dan hosten via Facebook. Twintig landen mogen het systeem testen, waaronder België.

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20