Facebook bestookt kankerpatiënten met advertenties voor niet-wetenschappelijke kankerbehandelingen

Onderzoekers van de prestigieuze Amerikaanse technische universiteit MIT hebben de verspreiding van misinformatie over omstreden kankerbehandelingen op Facebook en Instagram onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat moederbedrijf Meta te weinig doet tegen de verspreiding daarvan, maar dat de technologiereus er wel flink aan verdient.

Opnieuw is Meta het onderwerp van controverse. Ditmaal vanwege het tonen van advertenties die niet-wetenschappelijk bewezen kankerbehandelingen aanprijzen. 

Aan het begin van de coronapandemie heeft Meta zich publiekelijk uitgesproken tegen advertenties waarin twijfelachtige gezondheidsinformatie wordt verspreid. “Advertenties mogen geen bedrieglijke, onjuiste of misleidende beweringen bevatten, zoals over de effectiviteit of kenmerken van een product of service, waaronder misleidende beweringen over gezondheid, tewerkstelling of gewichtsverlies die onrealistische verwachtingen scheppen bij gebruikers”, aldus het beleid van Meta.

Onderzoekers van MIT hebben echter aangetoond dat er in de VS meerdere advertenties zijn geplaatst van privéklinieken, die speciale kankerbehandelingen aanprijzen en beloven de kanker te doden. Deze behandelingen zijn echter niet goedgekeurd door de regelgevende instanties. Het onderzoek maakte gebruik van de advertentiebibliotheek van Meta, waar je alle advertenties kan vinden die gepubliceerd zijn op Facebook.

In het onderzoek komt naar voren dat verschillende privéklinieken Facebook- en Instagram-advertenties gebruiken om potentiële klanten te bereiken, waarbij gebruikt wordt gemaakt van de door Meta verzamelde persoonlijke internetgegevens. Volgens MIT heeft iedereen die op het internet heeft gezocht naar kankerbehandelingen in de VS, ten minste één of meerdere keren een advertentie gezien van dit soort klinieken.

Cutting edge en baanbrekende behandelingen

Onderzoekers zagen dat een centrum in Mexico verschillende advertenties heeft geplaatst, die verwijzen naar “cutting edge” en baanbrekende behandelingen. Die worden echter exclusief aangeboden in hun faciliteit en tegen hoge kosten. 

De behandeling van het centrum focust zich op “Gerson Therapy”, wat een dieet is dat bestaat uit het dagelijks drinken van meerdere glazen sap en het consumeren van supplementen. De stelling van de bedenkers van het dieet is dat de behandeling een patiënt kan genezen, iets wat echter niet wetenschappelijk is onderbouwd. Chirurgisch oncoloog, David Gorski, noemt de behandeling onbewezen en onzin.

Daarnaast zijn de alternatieve behandelingen vaak duur en worden ze niet gedekt door verzekeraars.

Advertenties melden

“Gebruikers zijn vrij om advertenties te melden die volgens hen in strijd zijn met het beleid van Facebook en Meta”, zegt Meta in een verklaring aan MIT. Maar dat is voor een hoop mensen niet altijd makkelijk. Voor een kwetsbare groep patiënten is het begrijpbaar dat een geavanceerde behandeling, die plots opduikt in een nieuwsfeed, kan aanvoelen als hoop. 

Volgens het rapport zijn verschillende van deze advertenties, die door deze klinieken zijn gepubliceerd, door Facebook onderzocht en verwijderd. Het sociale netwerk heeft toegegeven ze te hebben verwijderd wegens schending van zijn beleid inzake “misleidende claims, die beweren ongeneeslijk zieken te genezen”. Toch is de maatregel inconsistent en geldt hij niet voor iedereen.

Op zowel Facebook als Instagram is het advertentiebeoordelingsproces grotendeels geautomatiseerd. Dit leidt ertoe dat veel advertenties een eerste filter passeren, ondanks de strenge richtlijnen die Meta hanteert. En het komt ook voor dat advertenties van bedrijven door Facebook worden verwijderd, maar dat ze een paar maanden later in een tweede poging alsnog succesvol worden gepubliceerd.

Het onderzoek was mogelijk doordat Meta sinds dit jaar steeds meer is begonnen met het openbaar maken van details over hoe adverteerders zich richten op gebruikers. Het bedrijf zegt dat het in juli – enkele maanden voor de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen – volledig zal beginnen met het vrijgeven van details over de demografie en de interesses van de doelgroepen die worden benaderd met advertenties. Ook zal het delen hoeveel geld adverteerders exact hebben uitgegeven in hun poging om mensen in bepaalde Amerikaanse staten te bereiken.

(am)

Meer