Fabriek van Volvo Gent moet productie volgende week opnieuw drie dagen onderbreken wegens chiptekort

De autofabriek van Volvo in Gent zal volgende week drie dagen niet kunnen produceren door het wereldwijde chiptekort. Zowat 5.000 arbeiders worden maandag, donderdag en vrijdag op economische werkloosheid gezet. Dat bevestigt woordvoerster Barbara Blomme aan nieuwsagentschap Belga.

In totaal heeft de fabriek in Gent in de eerste helft van dit jaar al vijf dagen niet kunnen draaien omdat de assemblage van hoogtechnologische auto’s talloze computerchips vereist.

De directie van de Gentse autobouwer informeert vrijdag het personeel over de geschrapte productie. Zowat 5.000 personeelsleden moeten niet aan de band gaan staan. In totaal werken ruim 6.000 mensen op de Gentse site.

Zowat 800 bedienden zijn niet getroffen door het chiptekort en enkele honderden arbeiders kunnen wel naar de fabriek komen omdat er geen impact is voor hun job, of voor andere activiteiten zoals het volgen van een opleiding.

XC40

De productie van gemiddeld zowat 1.000 auto’s per dag valt dus opnieuw enkele dagen stil. “Dit is geen goed nieuws”, zegt woordvoerster Blomme. “Maar wij zijn niet de enigen. Dit is een globaal probleem en wij zijn maar een van de spelers die hinder ondervinden.” Ook in andere fabrieken van Volvo Cars wordt de productie en arbeidsorganisatie aangepast om de schaarse hoeveelheid beschikbare chips zo efficiënt mogelijk in te bouwen.

Maar in Gent rollen wel elektrische en hoogtechnologische voertuigen, zoals de XC40, van de band. Modellen die nog meer chips nodig hebben dan klassieke voertuigen. “In onze elektrische modellen zitten inderdaad zeer veel van die componenten”, zegt Blomme. “In een gemiddelde auto zitten minstens honderd microchips. Maar in een elektrische auto loopt dat op.” Dat komt onder meer door systemen als BLIS (Blind Spot Information System), een toepassing die bepaalde verkeersinschattingen maakt.

Ook andere Belgische fabrieken kampen al maanden met problemen door het wereldwijde tekort aan semiconductoren. Bij Volvo Trucks moest de band stilgelegd worden en ook in de Brusselse fabriek van de Duitse luxewagenbouwer Audi moest de productie al een paar keer worden onderbroken.

“Volatiel en gespannen”

De problematiek bezorgt heel wat sectoren moeilijkheden, maar bij autobouwers lopen de economische verliezen al snel op. Volvo zag de wereldwijde verkoop in juli 8,7 procent lager uitvallen dan in dezelfde maand vorig jaar. Het verschil is te verklaren door een piek in verloop na de eerste lockdown. Maar de internationale groep wijst ook naar het gebrek aan semiconductoren.

Het optimisme dat bij enkele autobouwers enkele maanden geleden werd opgetekend, lijkt vrijdag getemperd. “We gaan dit in kwartaal drie zeker nog voelen”, zegt Blomme daarover. De internationale directie van Volvo Cars verwacht een zekere stabilisering naar het laatste kwartaal toe.

Bij Audi Brussels is het momenteel zomervakantie, zegt Peter D’hoore, de woordvoerder van de fabriek. De band zal zoals gepland op 23 augustus weer beginnen draaien, na drie weken vakantie. Audi verwacht wel dat de chipbevoorrading in het derde kwartaal nog “volatiel en gespannen” zal zijn, en productieproblemen worden niet uitgesloten. “De toestand wordt van dag tot dag bekeken”, aldus nog D’hoore.

Ook Volvo Trucks zal maandag opstarten na een vakantieperiode en verwacht volgende week nog voldoende chips op voorraad te hebben om te produceren. Maar ook daar verwacht de directie dat tot het einde van het jaar problemen niet uit te sluiten zijn.

Lees ook:

Meer