Exit kerncentrales: Elektrische auto’s helpen stroomtekorten voorkomen

Elektrische wagens kunnen met slimme laadtechnologie en met hun batterijen eventuele stroomtekorten na de sluiting van de kerncentrales voorkomen. Dat blijkt uit een studie van hoogspanningsnetbeheerder Elia.

Waarom is dit belangrijk?

In 2025 sluiten de laatste kerncentrales in België. Momenteel produceren Belgische kerncentrales 40 à 50 procent van de in ons land gemaakte stroom. Na hun sluiting moeten onder andere meer gascentrales, hernieuwbare energie en invoer uit het buitenland voor bevoorradingszekerheid zorgen. Elektrische auto’s zouden daar ook bij kunnen helpen volgens Elia.

Volgens de studie die nagaat hoeveel nieuwe productiecapaciteit nodig is, is er een ”dringende behoefte aan nieuwe binnenlandse capaciteit om te anticiperen op de capaciteitsbehoeften die ontstaan door de geplande uitstap uit de nucleaire sector”.

Slimme laadpalen

België zou in 2025 nood hebben aan 3,6 gigawatt nieuwe capaciteit, volgens Elia. Dat is minder dan twee jaar geleden. Toen ging Elia uit van een nood aan 3,9 gigawatt, het equivalent van vier grote kerncentrales.

Het lijkt paradoxaal, maar een doorbraak van elektrische auto’s zou daarmee te maken hebben. Het kan helpen om bevoorradingsproblemen te voorkomen, besluit Elia in de studie.

Hoe kan dat? “Slimme laadpalen” laden je auto pas op wanneer dat optimaal is voor het elektriciteitsnet. “Elektrische voertuigen worden gecombineerd slimme laadtechnologie om hun op te laden tijdens daluren. Ongebruikte batterijcapaciteit wordt gebruikt om energie op te slaan en terug in het net te injecteren”, lezen we in de studie.

1,4 miljoen elektrische wagens

“Als miljoenen wagens ’s avonds in het stopcontact worden gestoken en tegelijk beginnen op te laden, is dat een grote extra belasting van het systeem”, zegt Chris Peeters, de CEO van Elia aan De Tijd. “Maar als alle wagens ook slim aangestuurd worden, kan de nood aan nieuwe capaciteit in het systeem net afnemen. Zo kunnen we heel wat toekomstige investeringen vermijden.”

Op die manier zouden elektrische auto’s er dus voor zorgen dat in 2025 de behoefte aan nieuwe capaciteit met 300 megawatt daalt. Warmtepompen zouden nog eens 200 megawatt kunnen opleveren.

Tegen 2030, wanneer de overheid rekent op 1,4 miljoen elektrische wagens en 200.000 warmtepompen, kan slimme technologie de behoefte aan productiecapaciteit met 1,2 gigawatt verminderen, meer dan een grote kerncentrale, aldus De Tijd. (lb)

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten