Europese markt e-bikes blijft sterk op import steunen

Europese markt e-bikes blijft sterk op import steunen
Import moet helpen om aan de Europese vraag naar e-bikes te kunnen voldoen. – Gary Coronado/Los Angeles Times via Getty Images

Het voorbije jaar werden in de Europese Unie bijna 1,2 miljoen elektrische fietsen (e-bikes) ingevoerd. Dat betekende opnieuw een sterke toename tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit de invoercijfers van de Europese Commissie.

Er moet daarbij worden opgemerkt dat de totale waarde van de import een sterkere stijging liet optekenen dan de toename van de ingevoerde volumes. Verder valt ook de aanhoudend sterke positie van Aziatische landen als importeur van e-bikes in de Europese Unie op.

Afhankelijkheid import blijft

“De statistieken tonen aan dat de overzeese productie nog altijd een belangrijke pijler is om aan de vraag naar e-bikes te voldoen”, merken de analisten op. “De massale investeringen in de assemblage van e-bikes in Europa – vooral in landen zoals Portugal, Bulgarije en Roemenië – werden nochtans geacht de afhankelijkheid van overzeese productie te verminderen, maar dat is zeker nog niet geval geweest.”

Nagenoeg alle belangrijke toeleveranciers zagen het voorbije jaar een grote toename van de voorraden e-bikes die naar de Europese Unie werden geëxporteerd. De vijf grootste importeurs – Taiwan, Vietnam, China, Turkije en Zwitserland – hadden gezamenlijk een aandeel van 93 procent in de totale volumes elektrische fietsen die in de Europese Unie werden ingevoerd. 

Marktleider Taiwan had in die import met 497.455 exemplaren een aandeel van 47 procent. De uitvoer van e-bikes vanuit Taiwan naar de Europese Unie kon het voorbije jaar een dubbelcijferige groei melden. Dat was ook het geval voor de invoer uit Vietnam (168.948 exemplaren), China (162.856) en Zwitserland (60.689).

Alleen Turkije vormde op deze trend een uitzondering. Daar moest een daling met 15 procent tot 100.845 tweewielers worden opgeschreven, maar dat moet volgens de analisten vooral worden gezien als een correctie tegenover twee jaar geleden, toen de import van Turkse e-bikes in de Europese Unie een stijging met 71 procent had gemeld.

De rest van de top tien bestaat uit Thailand (23.949), Zuid-Korea (21.447), Indonesia (6.879), Cambodia (5.089) en het Verenigd Koninkrijk (5.068).

Hogere verkoopprijzen

De onderzoekers wijzen op het opmerkelijke verschil tussen de groei in volumes en de toename van de waarde van de import van elektrische fietsen in de Europese Unie. “Dat fenomeen moet worden toegeschreven aan de sterke stijging van de gemiddelde verkoopprijs van de elektrische fietsen die het voorbije jaar in Europa werden geïmporteerd”, luidt het. 

In totaal werden vorig jaar in de Europese Unie 1.185.950 elektrische fietsen ingevoerd. Dat betekende een stijging met 14,82 procent tegenover het jaar voordien. De waarde van de import steeg echter met 33,80 procent tot bijna 1,14 miljard euro.

Dat verschil moet volgens de analisten worden toegeschreven aan de toegenomen gemiddelde verkoopprijs van de ingevoerde elektrische fietsen. “Elektrische fietsen die het voorbije jaar in de Europese Unie werden geïmporteerd, lieten gemiddeld een prijs van 959 euro optekenen”, werpen ze op. “Dat vertegenwoordigde een stijging met 16,5 procent tegenover het jaar voordien.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00