“E-bikes kunnen tot revolutie in forenzentrafiek leiden”

Een promotie van elektrische fietsen (e-bikes) kan ervoor zorgen dat een groot deel van de forenzen van dat vervoermiddel gebruik zullen maken om de dagelijkse verplaatsing tussen de woning en de werkplek te maken. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers aan de Westminster University en de actiegroep Bike is Best.

Daarbij wordt opgemerkt dat de stimulans bovendien een belangrijk voordeel voor de volksgezondheid zou opleveren, terwijl ook de uitstoot van broeikasgassen gevoelig zou kunnen worden beperkt.

Gezondheid

“In het Verenigd Koninkrijk zou de promotie mogelijk 25 procent van de forenzen kunnen aanzetten hun verplaatsingen met de elektrische fiets te maken,” zeggen de onderzoekers. “Daarnaast zouden de kosten voor de gezondheidszorg jaarlijks met 2 miljard pond dalen, terwijl de emissies van broeikasgassen met een ton per jaar zouden verminderen.”

“Die besparingen zijn bovendien enkel berekend op de verplaatsingen van pendelaars. Indien het toeristisch gebruik wordt meegerekend, zouden nog veel betere resultaten kunnen worden opgetekend.”

“De overheid zou moeten overwegen om e-bikes net als elektrische auto’s te subsidiëren”, benadrukken de actievoerders. “Voor uitstootarme wagens, bestelwagens en motorfietsen zijn er subsidies tot 1.500 pond beschikbaar. Voor elektrische fietsen is er echter geen dergelijke hulp voorzien.”

Volgens het rapport zou het stimuleren van het gebruik van e-bikes voordelen kunnen opleveren die niet door elektrische wagens kunnen worden gegenereerd. Daarbij wordt onder meer gewag gemaakt van een daling van de verkeerscongestie en een vermindering van de verspreiding van potentieel gevaarlijk fijnstof door de slijtage van banden en remmen.

Prijs

E-bikes blijken in het Verenigd Koninkrijk wel aan populariteit te hebben gewonnen, maar de verkoop ligt nog steeds ver onder het niveau dat in veel andere Europese landen kan worden opgetekend.

De studie toonde aan dat 67 procent van de Britten mogelijk in de aankoop van een e-bike zou zijn geïnteresseerd, maar door de prijs wordt afgeschrikt. In die groep zou echter 53 procent wellicht toch tot aan aankoop overgaan indien op een model met een kostprijs van 1.000 pond een subsidie van 250 pond zou worden aangeboden.

De overstap van een gedeelte van de pendelaars naar de e-bike zou in Engeland en Wales volgens het rapport de kosten van de gezondheidszorg met 2,2 miljard pond per jaar kunnen doen dalen.

In eerste instantie wordt het gebruik van e-bikes gelinkt aan een betere conditie, maar tevens zou er minder ziekteverzuim moeten worden opgetekend. Vooral bewoners van landelijke en heuvelachtige gebieden zouden door de stimulansen sneller in elektrische fietsen geïnteresseerd kunnen raken.

Het rapport wijst er nog op dat ook de ontwikkeling van de elektrische cargofietsen de emissies van het vrachtvervoer in de stad nog veel meer kunnen beperken. “Modellen voor consumenten kunnen worden gebruikt voor het vervoer van kinderen en het transport van boodschappen”, luidt het nog.

Scott Purchas, directeur van Bike is Best, waarschuwt dat het Verenigd Koninkrijk het risico loopt in het gebruik van de e-bikes een achterstand tegenover andere Europese landen op te lopen.

“De toekomst is elektrisch, maar niet op de manier waarop mensen vaak denken”, waarschuwt hij. “Alle aandacht gaat naar subsidies voor elektrische wagens, maar dit rapport toont de substantiële voordelen van elektrische fietsen aan.”

Een woordvoerder van het Britse ministerie van Transport wierp op dat de regering 2 miljard pond in de promotie van het fietsen en wandelen heeft geïnvesteerd en beklemtoonde dat e-bikes voor forenzen al binnen het project Cycle to Work worden gesubsidieerd.