De bouw van nieuwe luchthavens zal in de toekomst niet meer op financiële ondersteuning van de Europese Investeringsbank (EIB) kunnen rekenen. Dat staat volgens de nieuwssite Euractiv in een nieuw plan rond klimaatbeleid dat de instelling binnenkort wil voorstellen. Nog deze maand neemt het bestuur van de bank een definitieve beslissing over het nieuwe klimaatplan.
Dat rapport moet ervoor zorgen dat het toekomstige beleid van de Europese Investeringsbank op de Klimaatakkoorden van Parijs is afgestemd. Euractiv merkt wel op dat aan de financiering van autostrades blijkbaar niet zal worden geraakt.
Eisen
‘De overstap naar een duurzaam beleid bij de instelling ging vorig jaar van start, toen de Europese Investeringsbank te kennen gaf niet langer projecten rond fossiele brandstoffen met kredieten te zullen ondersteunen,’ zegt Euractiv. ‘Alleen hernieuwbare energie en andere koolstofarme projecten zouden nog voor ondersteuning in aanmerking komen.’
‘Halverwege dit decennium zal de helft van de kredietverlening van de bank uitsluitend gericht zijn op klimaatprojecten, maar ook de resterende 50 procent zal de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs moeten respecteren.’
‘Het plan voorziet dat de steun voor de capaciteitsuitbreiding op luchthavens en conventioneel aangedreven vliegtuigen zal worden stopgezet,’ zegt Euractiv nog. ‘Die ingreep was ook een belangrijke eis van een aantal belangengroepen, die in juni hun verwachtingen over het klimaatbeleid van de instelling bekend maakten.’
‘De bank zal daarentegen investeren in de verbetering van de efficiëntie en de ecologische voetafdruk van bestaande luchthavens.’ De voorbije drie jaar heeft de Europese Investeringsbank in luchthavens 4 miljard euro geïnvesteerd.
Autostrades
Verder blijkt dat de Europese Investeringsbank in de toekomst bij zijn steun voor onderzoek en ontwikkeling niet langer meer rekening zal houden met technologieën zoals de verbrandingsmotor of het gebruik van fossiele brandstoffen door schepen en vliegtuigen.
De financiering van autostrade-projecten wordt echter niet worden stopgezet, al zullen wel een aantal bijkomende voorwaarden worden geïntroduceerd. Het wegvervoer is nochtans een belangrijke factor in de toename van de uitstoot van broeikasgassen.
‘Dit beleid wordt door klimaatactivisten dan ook zwaar op de korrel genomen,’ zegt Euractiv. ‘Dat was onder meer het geval voor een autostrade-project dat in Duitsland met de steun van de Europese Investeringsbank is opgezet. Met dergelijke initiatieven kon de instelling volgens hen onmogelijk beweren een klimaatbank te willen zijn.’
De voorbije drie jaar heeft de Europese Investeringsbank in totaal meer dan 10 miljard euro steun voor autostrade-projecten voorzien.
‘De bank heeft geen enkel excuus om financiering voor fossiele brandstoffen, uitbreidingen van snelwegen en industriële landbouw te blijven verstrekken,’ aldus de milieuvereniging Greenpeace.
Euractiv merkt nog dat in het plan nergens gewag wordt gemaakt van nucleaire energie. Eerder gaf de Europese Investeringsbank echter te kennen dat een aantal nieuwe generaties van kernenergie mogelijk voor ondersteuning in aanmerking zouden kunnen komen. ‘Onder de huidige modellen dreigen nieuwe projecten echter geen mogelijkheid te hebben om een sterke zakelijke dossier in te dienen,’ aldus de instelling.