De Europese automarkt zet zijn daling voort in april. Hij daalde met 76,3 procent tegenover een jaar geleden, blijkt uit cijfers van de sector. De belangrijkste reden daarvoor is de sluiting van autozaken door het coronavirus.
De inschrijving van nieuwe voertuigen was in maart al onderuit gegaan met 55,1 procent. In april, de enige volledige lockdownmaand, werden er 270.682 voertuigen verkocht, tegenover 1.143.046 in april 2019. ‘De eerste volledige maand in quarantaine heeft de grootste daling van de vraag ooit teweeggebracht in Europa. Het merendeel van de autozaken was dan ook gesloten’, zegt de Europese auto-organisatie ACEA.
Alle Europese markten tekenden een daling van meer dan tien procent op in de verkoop, maar Italië en Spanje zijn het hardste getroffen. Daar daalde de verkoop met respectievelijk 97,6 en 96,5 procent. In Duitsland ging hij 61,1 procent lager en in Frankrijk 88,8 procent.
‘Erger dan 2008’
Ook België ontsnapte er niet aan. Met 5.296 nieuwe inschrijvingen, tegenover 53.498 een jaar eerder, daalde de verkoop 90,1 procent.
Opgeteld daalde de Europese automarkt sinds januari al met 38,5 procent, een vertraging die onmogelijk nog in te halen valt dit jaar, zelfs in het geval van een plotse heropleving.
‘We zitten in een diepe crisis, erger zelfs dan die van 2008 (de financiële crisis, red.)‘, zegt auto-expert Xavier Mosquet aan het persbureau AFP. ‘De kans is groot dat de Europese markt over het hele jaar met 22 procent daalt.’ Hij pleit voor een steunplan voor de autosector.
Frankrijk
Vooral Franse producenten hebben het zwaar te verduren. Renault – met onder andere Dacia, Lada en Alpine – leverde 79 procent minder auto’s en PSA (Peugeot, Citroën, Opel) zelfs 81,2 procent. De Europese nummer één Volkswagen zag een daling van 72,7 procent in april.
BMW had het minste last van corona. Het bedrijf verkocht ‘maar’ 65,3 procent minder wagens, terwijl zijn rivaal Daimler 78,8 procent verloor.