De Europese markt lonkt naar elektrische wagens. Dankzij verschillende overheidsinitiatieven is er een stormloop van nieuwe klanten. Toch loert er voor deze groeiende markt een gevaar om de hoek.
Europa ontketent een vraagexplosie naar elektrische wagens: verkoopcijfers verdriedubbelen
Waarom is dit belangrijk?
De opkomst van de elektrische wagen in onze streek steunt nog steeds zwaar op de hulp van de overheid. Onze markt lijdt ook aan andere kwaaltjes, zoals de hoge productiekosten om die voertuigen af te leveren. Om die vraagexplosie bij te benen, zetten producenten in op technologische innovaties en… meer overheidsinitiatieven.Volgens gegevens van zakensite Finbold is de vraag naar elektrische passagiersvoertuigen in Europa de voorbije 12 maanden met 231 procent gestegen.
Tussen het tweede kwartaal van 2020 en dit jaar werden er maar liefst 210.298 elektrische wagens verkocht, vergeleken met 63.422 voertuigen in diezelfde periode daarvoor. Dat betekent meer dan een verdriedubbeling van de vraag naar elektrische wagens in het voorbije jaar.
Hybride en batterijen
De vraag naar hybride voertuigen zit ook in de lift. Er werd in de laatste 12 maanden maar liefst 213,54 procent meer van die wagens besteld. In totaal werden er 541.162 hybride passagiersvoertuigen verkocht in Europa. Bovendien staan er sinds het tweede kwartaal van dit jaar 751.460 hybridevoertuigen geregistreerd in onze contreien. Een jaar geleden stond dat cijfer nog op 236.015 stuks.
Verder waren elektrische wagens die gebruik maken van batterijen goed voor 6,7 procent van het marktaandeel in de eerste helft van 2021. Hybridevoertuigen vertegenwoordigen 18,9 procent van het totale marktaandeel terwijl petroleum- en dieselwagens nog steeds respectievelijk 42 en 21,7 procent van de markt innemen.
Zwaard van Damocles
De astronomische vraaggroei naar elektrische wagens in Europa wordt gestuwd door de ambitie van de Europese Commissie om tegen 2050 een klimaatneutrale economie uit te bouwen. Er duiken steeds meer regulering op voor voertuigen die CO2 uitstoten, wat de markt voor elektrische wagens een fors duwtje in de rug geeft. Autobouwers versnellen de omschakeling naar het groenere elektrisch model om nieuwe Europese beleidsakkoorden voor te blijven.
Nieuwe spelers in de regio, zoals Tesla, Xpeng en Nio, zetten druk op de traditionele wagenbouwers door een groot aantal klanten te bereiken en de elektrische automarkt vorm te geven. Hierdoor stapten enkele notabele Europese autobouwers, zoals BMW, Audi en Volvo, recent ook in de wereld van elektrische wagens.
Er geldt enkel nog één groot probleem dat als een zwaard van Damocles boven deze ontwikkelende industrie hangt: het tekort aan computerchips. Door de chipdroogte kwam de globale toeleveringsketens van halfgeleiders, essentiële onderdelen van elektrische wagens, dit jaar al in het gedrang. De ernst van die droogte zal zich later dit jaar nog laten voelen, wanneer de producenten de explosieve groei niet meer kunnen bijbenen.
(NS)