Chinese autoverkoop stijgt met 27 procent, maar impact van chiptekort wordt voelbaar

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden in China 10 miljoen auto’s en minivans verkocht. Dat betekende een stijging met 27 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die cijfers staan in een rapport van de China Association of Automobile Manufacturers (Caam).

De sectororganisatie merkt daarbij op dat de Chinese autoverkopen ondanks die groei nog steeds lager liggen dan het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend. Tegelijkertijd wijst de Caam erop dat de productie en verkoop tijdens de maand juni met vertragingen werden geconfronteerd, te wijten aan het wereldwijde tekort aan halfgeleiders.

Wanneer ook vrachtwagens en bussen worden meegerekend, haalde de Chinese autosector tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een verkoop van 12,9 miljoen eenheden. Dat weerspiegelde een stijging met 25,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Chips

Vergeleken met de niveaus van twee jaar geleden – voor de uitbraak van de coronacrisis – had de Chinese verkoop van personenwagens en minivans tijdens de eerste zes maanden van dit jaar echter nog altijd een achterstand van 1,4 procent. De totale autoverkopen daalden met 4,4 procent.

“Bovendien moest worden vastgesteld dat de productie van personenwagens tijdens de maand juni een terugval met 13,7 procent vertoonde tegenover dezelfde periode vorig jaar”, aldus de sectororganisatie. “Die opmerkelijke terugval moet aan een gebrekkige chiptoevoer worden gelinkt.”

Nog voor de Chinese autodealers vorig jaar werden verplicht te sluiten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, werd het land echter al met een terugval in de vraag naar auto’s geconfronteerd. Dat was vooral te wijten aan de vertragende economische groei, die het vertrouwen van de consument aantast, maar ook aan de aanslepende handelsoorlog met de Verenigde Staten.

“In vergelijking met de rest van de wereld ging China echter relatief vlug over tot een heropening van zijn economie, nadat in maart vorig jaar de regerende Communistische Partij de overwinning op het coronavirus had uitgeroepen”, aldus waarnemers.

“Dat kon nochtans niet beletten dat de Chinese autoverkoop tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar een inkrimping met 22,4 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien vertoonde. Dat leverde een lage basis voor een vergelijking met de eerste helft dit jaar op.”

De waarnemers voegen eraan dat de autoverkopen over de volledige twaalf maanden het voorbije jaar al de derde daling op rij vertegenwoordigden.

Elektrisch

De lagere Chinese autoverkopen drukken op de inkomsten van de nationale en wereldwijde autofabrikanten, die nochtans miljarden dollars moeten investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens. “De verkoop van elektrische en hybride auto’s kende dit jaar in China een verdere sterke groei, maar hun marktaandeel blijft nog steeds beperkt”, benadrukt de sectororganisatie.

“Tijdens de eerste helft van dit jaar werden in China 1,2 miljoen elektrische wagens verkocht. Dat vertegenwoordigde een stijging met 200 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ook hier moet echter op een vertraging worden gewezen. Tijdens de maand juni was er immers nog slechts sprake van een stijging met 140 procent tot 256.000 exemplaren.”

De Caam wijst er nog op dat de Chinese automerken tijdens de eerste zes maanden van dit jaar in eigen land 4,2 miljoen wagens verkochten. Dat betekende een toename met 46,8 procent tegenover de eerste helft van vorig jaar. Het marktaandeel van de Chinese autofabrikanten in eigen land steeg daardoor met 5,7 procentpunten tot 42 procent.

(evb)

Meer