Europa moet jaarlijks half miljoen laadpalen voor elektrische wagens installeren

In Europa moeten overheden en nutsbedrijven ambitieuze plannen opstellen om een sterke infrastructuur voor het opladen van elektrische wagens uit te bouwen. Daarbij moeten ook inspanningen worden gedaan om bureaucratische hinderpalen, die de realisatie van die plannen in de weg zouden kunnen staan, te elimineren.

Dat staat in een rapport van consultant Ernst & Young (EY) en Eurelectric, de federatie van de Europese elektriciteitsproducenten.

Sterk geconcentreerd

Momenteel rijden er op de Europese wegen 3,3 miljoen elektrische wagens. “Tegen midden volgend decennium zal die vloot echter tot 130 miljoen exemplaren zijn gegroeid”, stipt het rapport aan. “Om die massale groei in elektrische mobiliteit te kunnen opvangen zal Europa tegen midden volgend decennium dan ook 65 miljoen laders – 9 miljoen openbare en 56 miljoen residentiële exemplaren – nodig hebben.

“Een op de elf nieuwe auto’s die vorig jaar in de Europese Unie werden verkocht, werd exclusief elektrische aangedreven”, voert het rapport aan. “Dat betekende een stijging met 63 procent tegenover het jaar voordien. Europa beschikt momenteel over 374.000 openbare opladers.”

“Maar tweederde van dat arsenaal is in amper vijf landen – Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk – geconcentreerd. In sommige andere landen is er minder dan een laadinstallatie per 100 kilometer beschikbaar. Deze polarisatie tussen economieën dreigt de elektrificatie van de markt te destabiliseren.”

“Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, moet Europa tot het einde van dit decennium jaarlijks een half miljoen openbare laadpalen installeren”, zeggen de onderzoekers. “Daarna moet dat tempo tot een miljoen installaties per jaar worden opgevoerd.”

Vertragingen

“Maar het uitbouwen van openbare laadinfrastructuur wordt momenteel met enorme vertragingen geconfronteerd. Dat moet vooral aan problemen met planning en vergunningen worden toegeschreven. Indien Europa zijn ambities op het gebied van laadinfrastructuur wil waarmaken, moet de sector de kans krijgen zijn werk te doen.”

“Door de stijgende verkoop van elektrische voertuigen zal ook de vraag naar elektriciteit in Europa jaarlijks met 11 procent toenemen”, zegt het rapport nog. “Om het risico op storingen in de lokale netwerken te verkleinen, moeten er dan ook initiatieven worden genomen om intelligente laadoplossingen te ondersteunen.”

“Daarbij kan onder meer worden gedacht aan gunstige tarieven voor de eigenaars van elektrische wagens die bereid zijn hun auto’s tijdens de daluren op te laden. Hierdoor zou de piekvraag naar elektriciteit met 21 procent kunnen worden verminderd.”

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20