Prijskaartje elektrische wagen kan stijgen door oplopende batterijprijzen

De producenten van elektrische wagens maken zich zorgen over de oplopende batterijprijzen. Daarmee komt een einde aan de jarenlange daling van die prijzen.

Producenten van elektrische wagen zijn er tot nu toe altijd in geslaagd om de prijzen te verlagen omdat de grondstoffen die nodig zijn om batterijen te produceren ook almaar goedkoper werden.

Sinds 2010 zijn de gemiddelde prijzen van lithium-ionbatterijen met 90 procent gedaald tot ongeveer 130 dollar per kilowattuur, laat Wall Street Journal weten. De prijs per kilowattuur moet in principe dalen tot 100 dollar om te kunnen concurreren met de diesel- en benzinewagens. Velen verwachtten dat de batterij-industrie die grens in 2024 zou bereiken, maar dat lijkt nu een te optimistische prognose.

Prijzen grondstoffen in de lift

De prijzen van de belangrijkste grondstoffen voor batterijen zitten in de lift. Zo is de kobaltprijs tussen januari 2020 en januari 2022 gestegen met zo’n 199 procent. Nikkelsulfaat is 55 procent duurder geworden en voor lithiumcarbonaat moet er 569 procent meer betaald worden. Dat blijkt uit cijfers van de informatieverstrekker Benchmark Mineral Intelligence.

“We horen dat heel wat leveranciers van batterijcellen de stijgende prijzen doorrekenen aan de autoproducenten”, merkt Caspar Rawles, chief data officer bij Benchmark Mineral Intelligence, op in een reactie aan Wall Street Journal. “Sommige fabrikanten van batterijcellen die van oudsher langetermijncontracten met vaste prijzen aanboden, zijn overgeschakeld op overeenkomsten met variabele prijzen, waardoor zij een deel van de kosten van de stijgende metaalprijzen kunnen doorberekenen aan de klanten.”

Explosie vraag

Het grote probleem is dat het al snel tien jaar kan duren vooraleer een nieuwe mijn met cruciale grondstoffen voor de batterijen kan geopend worden. Dat terwijl de vraag enorm aan het stijgen is. Veel landen zijn volop bezig met de groene transitie, waarbij elektrische wagens een sleutelrol spelen. In het Vlaamse klimaatplan staat bijvoorbeeld dat de verkoop van nieuwe personen- of bestelwagens met verbrandingsmotoren vanaf 2029 wordt uitgefaseerd.

“De lithiummarkt zal in 2022 naar verwachting zijn grootste tekort ooit kennen als gevolg van de stijgende vraag, arbeidsproblemen en verstoringen door Covid-19”, waarschuwt Rawles. Sommige Chinese producenten van elektrische wagens, waaronder BYD, hebben de prijs van bepaalde wagens al verhoogd.

Potentiële oplossingen

Sommige factoren kunnen het aanbodtekort ietwat wegwerken. Mijnbouwbedrijven kunnen hun huidige activiteiten sneller uitbreiden dan dat zij nieuwe projecten kunnen opstarten. Het recycleren van batterijen is een groeiende activiteit en nieuwe batterijchemicaliën kunnen de toenemende vraag naar bepaalde materialen, zoals kobalt en nikkel, opvangen.

Tesla maakt in China gebruik van LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat). Deze batterijen zijn interessant omdat ze geen kobalt of nikkel nodig hebben. Ze gebruiken een koolstofgrafietanode en een kathode met lithiumijzerfosfaat (LiFePO4). Nadeel is wel dat dergelijke batterijen een lagere energiedensiteit hebben. Daardoor halen ze een minder hoge autonomie.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20