Europa heeft vragen bij fusie tussen PSA en Fiat-Chrysler

De fusieplannen van het Italiaans-Amerikaanse autoconcern Fiat-Chrysler en diens Franse sectorgenoot PSA Group zouden mogelijk in het gedrang kunnen komen. De Europese Commissie zou immers een aantal problemen kunnen opwerpen. Dat zeggen bronnen aan het persbureau Reuters.

Er wordt vooral gevreesd dat de combinatie op de markt van de kleinere bestelwagens een overdreven groot aandeel verwerft. Daarmee zou de concurrentie in dat marktaandeel onder druk kunnen raken.

De constructeurs hebben niet veel tijd om te reageren. Over twee dagen moet er aan de Europese Commissie een voorstel worden gedaan.

Verder onderzoek

De fusie tussen Fiat-Chrysler en PSA Group zou een autoconcern met een waarde van 50 miljard dollar creëren. De fusiegroep zou de vierde grootste autobouwer van de hele wereld worden. ‘De twee partijen zijn inmiddels door de Europese Commissie op de hoogte van de bezwaren gebracht,’ zeggen de bronnen.

‘Er moet snel worden gehandeld. Binnen de twee dagen moeten de autobouwers bij de Europese kartelautoriteit een geloofwaardig voorstel neerleggen. Als ze daar niet in lukken, zal de fusie voor een periode van vier maanden voor een verder onderzoek worden bevroren.’

‘Bedrijven met fusieplannen reageren op dergelijke bezwaren meestal met voorstellen om een aantal activa af te splitsen of te verkopen,’ betoogt Reuters. ‘Dat is een efficiënte manier op te reageren op de vraag naar het behoud van een sterkere concurrentie. Omwille van technische aspecten kan een dergelijke operatie voor autobouwers echter vaak bijzonder lastig zijn.’

Emissienormen

Fiat-Chrysler en PSA Group willen met een fusie onder meer een compensatie voor de dalende vraag realiseren. Bovendien moet het samengaan ook leiden tot een verdeling van de kosten die voor de introductie van wagens met een kleinere ecologische voetafdruk, noodzakelijk om aan de strengere emissievoorschriften te voldoen, moeten worden gemaakt.’

Door de fusie komen een groot aantal merken onder één dak. Fiat-Chrysler heeft immers onder meer Fiat, Jeep, Dodge, Ram en Maserati in portefeuille, terwijl PSA Group de merken Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel bezit.

Meer