Icoon van Frans autodesign voortaan in Duitsland geproduceerd

Vanaf volgende zomer zal in de fabriek van Opel in Rüsselsheim ook het nieuwe model van het Franse automerk DS Automobiles worden geproduceerd. Dat heeft het Franse autoconcern PSA Group, dat zowel Opel als DS in portefeuille heeft, bevestigd. De beslissing is opmerkelijk, want de DS is voor velen één van de grote iconen van het Franse autodesign.

In Rüsselsheim zou een nieuw premium compact model van DS Automobiles worden geproduceerd.

‘Deze strategische beslissing van PSA Group is een belangrijk teken van vertrouwen in de fabriek en de hooggekwalificeerde Duitse werknemers,’ zegt Michael Lohscheller, hoofd van Opel en bestuurslid van de PSA Group. ‘De investering zal de voertuigproductie in Rüsselsheim op lange termijn met een uitgebreid productassortiment versterken.’

Het nieuwe model van de DS zou gebaseerd zijn op het platform voor compacte en middelgrote wagens dat momenteel voor een groot deel van de portefeuille van Peugeot en Citroën verantwoordelijk is. Het platform maakt ook de bouw van plugin-hybrides mogelijk.

Rüsselsheim, de belangrijkste fabriek van Opel, krijgt door de beslissing van het Franse autoconcern in de toekomst de productie van drie modellen toegewezen. Naast de DS zal de fabriek ook de Opel-modellen Insignia en Astra bouwen.

De toewijzing van de productie van de DS aan Rüsselsheim maakt volgens PSA Group duidelijk dat de Duitse vestiging een duurzame locatie voor de productie van nieuwe wagens wordt. Daarmee lijkt de toekomst van de vestiging gegarandeerd.

Déesse

DS Automobiles ontstond vijf jaar geleden als een afzonderlijke divisie van de Franse autogroep PSA Peugeot-Citroën. Dat concern zou nadien ook Opel overnemen. Het merk verwijst naar de iconische Citroën DS (Déesse), die vijfenzestig jaar geleden op de markt kwam.

Een ‘klassieke’ DS op het autosalon van Wenen.

De wagen viel op door zijn opmerkelijke uiterlijk, maar ook door de verfijnde technologie waarmee de auto was uitgerust. De wagen was immers voorzien van een hydraulisch systeem voor de vering, besturing en remmen. Dat werd gekoppeld aan voorwielaandrijving en schijfremmen. Het ontwerp zorgde bovendien voor een lage luchtweerstand.

In totaal werden van de Déesse ruim 1,45 miljoen exemplaren geproduceerd. De wagen was ook lange tijd de dienstauto van de Franse presidenten.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20