Europese bindingsangst kan LNG de komende jaren fors duurder maken, terwijl China massaal langetermijncontracten afsluit

Hoewel Europa er vorige winter in slaagde om (meer dan) genoeg vloeibaar aardgas (LNG) via schip te importeren om een energiecrisis te vermijden, kan het dit jaar moeilijker worden om dat te doen.

Waarom is dit belangrijk?

De Europese aardgasmarkt werd vorig jaar grondig hertekend, nadat Rusland Oekraïne binnenviel. De EU importeerde voor de oorlog de helft van al zijn aardgas immers uit Rusland. Vandaag de dag ziet het zich genoodzaakt om aardgas via schip te importeren uit de VS, Qatar, Nigeria en een hoop andere landen. De Europese import van LNG steeg in 2022 met 60 procent tegenover het jaar ervoor.

De essentie: In 2022 kocht de EU voornamelijk LNG op de dure spotmarkt, maar kon het niet genoeg langetermijndeals sluiten met leveranciers.

  • Op korte termijn heeft dat ervoor gezorgd dat er nog genoeg aardgas was om de winter door te komen. Maar door voornamelijk op de spotmarkt te kopen, liep het prijskaartje behoorlijk op. Volgens cijfers van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) gaf de EU 190 miljard dollar uit aan LNG, drie keer zo veel als het jaar ervoor.
  • Volgens berichtge
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer