EU pompt 1,47 miljard in nieuwe GPS-satellieten

De Europese Commissie heeft twee contracten gesloten voor een totaalbedrag van 1,47 miljard euro voor de bouw van de volgende generatie Galileo-satellieten.

Airbus en het Franse Thales Alenia Space, de twee grootste ruimtevaartfabrikanten in Europa, haalden de contracten binnen om zes ruimtevaartuigen te maken voor de verbetering van het Europese globaal satellietnavigatiesysteem. De eerste satelliet zal waarschijnlijk in 2024 in een baan om de aarde worden gebracht.

Galileo is de Europese versie van het Amerikaanse Global Positioning System (GPS) en is sinds december 2016 werkzaam. Het Europese satellietnavigatiesysteem bestaat nu uit 26 satellieten en werkt op een miljarden smartphones. Dit jaar worden nog twee extra satellieten gelanceerd. 

12 extra satellieten

Om te kunnen concurreren met andere satellietnavigatiesystemen bestelt de EU nog eens 12 tweede generatie satellieten. ‘Het doel is om met Galileo technologisch de globale concurrentie voor te blijven en ervoor te zorgen dat het een van ‘s werelds best presterende infrastructuren blijft voor plaatsbepaling via satelliet’, aldus de Europese Commissie, eraan toevoegend dat het systeem een belangrijk element is ‘voor de strategische autonomie van Europa’.

De nieuwe satellieten zullen niet alleen de nauwkeurigheid van Galileo verbeteren, maar ook de sterkte van het GPS-signaal op aarde verbeteren. En dat zal volgens de EU cruciaal zijn voor ‘het komende digitale decennium’, maar ook voor ‘meer veiligheid en militair gebruik’. 

Europa filevrij maken

Vorig jaar meldde het European Global Navigation Satellite Systems Agency (GSA) dat het Galileo satellietnavigatiesysteem de binnengrenzen van de Europese Unie filevrij kan helpen houden door vrachtbedrijven te ondersteunen om een ongehinderd grensoverschrijdend vervoer te organiseren. 

Naar aanleiding van de files veroorzaakt door coronamaatregelen in 2020, was het agentschap gestart met een proefproject waarbij de realtime data van Galileo wordt doorgegeven aan een app en een website. De resultaten zouden zowel aan grensbeambten als aan chauffeurs ter beschikking worden gesteld.

Lees ook:

Meer