De Franse minister van Economie Bruno Le Maire heeft zondag tijdens een televisie-uitzending van LCI/RTL/Le Figaro aangekondigd dat er een ‘principeakkoord’ is bereikt met de Europese Commissie over nieuwe financiële steun voor Air France, dat in ruil daarvoor een aantal start- en landingsrechten op de luchthaven Orly zal moeten afstaan.
‘Wij hebben een principeakkoord met de Europese Commissaris (belast met concurrentie) Margrethe Vestager over een nieuw financieel steunpakket aan Air France’, waarvan ‘het bedrag met Air France zal worden besproken. Maandag (vandaag) zal de raad van bestuur van Air France bijeenkomen om het principe van deze overeenkomst te bekrachtigen’, aldus Le Maire.
‘Dit is zeer goed nieuws voor Air France en voor de gehele Franse luchtvaartsector’, aldus de minister, die verwees naar een ’taaie, lange en moeilijke onderhandeling’ die uiteindelijk heeft geleid tot ‘een goede overeenkomst’ en benadrukte dat Air France ‘inspanningen zal moeten leveren om haar concurrentievermogen te verbeteren.’
24 slots
De Europese Commissie eiste volgens Le Maire eerst dat er 24 slots zouden worden opgegeven op de luchthaven Orly, maar dat zouden er uiteindelijk minder zijn. ‘Mijn standpunt was van meet af aan dat dit te veel was’, aldus de Franse minister.
‘Uiteindelijk zal er een bepaald aantal Europese slots worden opgegeven, maar ik kan vandaag geen cijfer geven over het exacte aantal omdat het eerst aan de raad van bestuur van Air France moet worden voorgelegd (…) maar het zal minder dan 24 zijn’, verzekerde hij, sprekend over een ‘billijke en evenredige overeenkomst voor Air France.’
Concurrentievermogen en CO2
Bruno Le Maire herinnerde eraan dat de Franse staat Air France al veel heeft ‘gesteund‘, door 7 miljard euro bij te dragen, en dat hij geen ‘blanco cheque’ heeft getekend. ‘Het gaat over tienduizenden jobs. Air France is van strategisch belang voor ons land, maar het moet inspanningen leveren om concurrerend te zijn en haar CO2-uitstoot blijven verminderen’, klonk het zondag.
‘Ik ben bereid verdere steun te verlenen, maar Air France moet weer winst maken (…) en aantonen dat het concurrerend is (…) De belastingbetalers doen een inspanning, en Air France moet zelf een inspanning leveren’, zei Le Maire.
Lees ook:
- 10 miljard euro staatssteun helpt Air France-KLM ‘minder dan één jaar’
- Air France wil 8.300 werknemers vrijwillig laten vertrekken
(evb)