De Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer wil een vloot met nieuwe toestellen uitbouwen waardoor milieuvriendelijke luchtvaart mogelijk wordt. Dat heeft het Braziliaanse concern, na Boeing en Airbus de grootste vliegtuigbouwer van de wereld, aangekondigd. Het bedrijf noemt de nieuwe benadering een cruciale bouwsteen om tegen het midden van deze eeuw de milieudoelstellingen van de luchtvaartindustrie te helpen realiseren.
De internationale luchtvaart heeft zich geëngageerd om tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal te opereren.
Combinaties
De luchtvaart staat onder toenemende druk om maatregelen te nemen die de impact van de sector op de klimaatverandering moeten aanpakken. “Om die uitdaging aan te gaan heeft Embraer nu zijn nieuwe vliegtuigfamilie Energia voorgesteld”, merkt het persbureau Reuters op.
“Deze nieuwe vloot bestaat uit vier verschillende concepten, die diverse combinaties van bereik en technologie – waaronder waterstof – voorzien. Het Braziliaanse concern ziet voor deze nieuwe vloot een mogelijke markt van ongeveer vierduizend vliegtuigen.”
De ontwerpen omvatten onder meer een hybride elektrisch vliegtuig met negen zitplaatsen dat nog voor het einde van dit decennium op de markt zou moeten komen en de koolstofemissies met 50 procent moet kunnen verminderen.
Er is tegen het midden van volgend decennium echter ook een volledig elektrisch alternatief – met een kortere actieradius – gepland. Bij dit toestel zou de uitstoot van koolstofdioxide volledig zijn verdwenen. De twee vliegtuigen zouden door een enkele piloot kunnen worden gevlogen.
Daarnaast wil Embraer tegen het midden van volgend decennium ook een vliegtuig met negentien zitplaatsen en aangedreven door brandstofcellen op basis van waterstof op de markt brengen.
Nog eens vijf jaar later zou een toestel voor vijfendertig tot vijftig passagiers volgen. Dit vliegtuig zou op korte routes worden ingezet en zou worden aangedreven door waterstof, ondersteund door duurzame vliegtuigbrandstof om extra actieradius te creëren en noodreserves te voorzien.
Kansen
Embraer benadrukt dat zijn ontwerpen de leemte kunnen opvullen tussen de vliegende taxi’s (evtols) en de turboprops of kleinere jets met vijftig zitplaatsen. De Braziliaanse constructeur is van mening dat kleine regionale toestellen de eerste vliegtuigsector zullen zijn die nieuwe baanbrekende technologieën, zoals waterstof, zullen adopteren.
Grote commerciële vliegtuigen zullen volgens Arjan Meijer, bij Embraer verantwoordelijk voor de commerciële luchtvaart, pas in een volgende fase de overstap maken. “We zijn ervan overtuigd dat in het marktsegment van de regionale luchtvaart bijzonder veel kansen liggen”, betoogt Meijer.
Rodrigo Silva e Souza, onderdirecteur marketing bij Embraer, voegt eraan toe dat de herschikking van de wereldwijde toeleveringsketens en de toenemende populariteit van telewerk, een grotere interesse in de luchtvaart op korte afstanden zullen genereren.
Embraer zegt voor de ontwikkeling van de nieuwe vliegtuigen open te staan voor samenwerkingsverbanden om de vliegtuigen te ontwikkelen.
Daarnaast betoogt het bedrijf ook verder te gaan met de ontwikkeling van kleinere elektrische vliegtuigen die verticaal kunnen landen en opstijgen. Daarvoor heeft het Braziliaanse concern het dochterbedrijf Eve Urban Air Mobility opgericht.
De traditionele vliegtuigbouwers moeten op de markt van deze elektrische vliegende taxi’s afrekenen met de concurrentie van een hele reeks startups. Arjan Meijer zegt echter niet overtuigd te zijn van de succeskansen van deze groepen.
Embraer stelt tenslotte nog verder te gaan met zijn zoektocht naar financiële of industriële partners voor de bouw van een nieuw turboprop-vliegtuig. Mogelijk zou over dit toestel begin volgend jaar een beslissing worden genomen.
(lp)