Elektrische wagens om uit de schuldencrisis te komen? Evergrande’s eerste groene wagen verlaat de fabriek

De eerste auto van Evergrande is eindelijk van de band gerold, na productievertragingen en financiële tegenslagen. Naar verluidt heeft de wagen een actieradius van 700 km en kost die omgerekend zo’n 27.000 euro. Evergrande wil de markt voor elektrische voertuigen veroveren.Dat zou de reus kunnen helpen om zijn kolossale schulden af te betalen.

De eerste Hengchi 5, een volledige elektrische SUV, rolde woensdag van de band in de fabriek van de Chinese elektrische voertuigengigant Evergrande New Electric Vehicles in Tianjin. Dat is twaalf dagen voor de deadline. We moeten hier wel aan toevoegen dat de deadline destijds werd opgeschoven. Oorspronkelijk moest de wagen al in de tweede helft van 2021 klaar zijn. Het bedrijf plaatste een video op het sociale netwerk Weibo.

Na het uitbreken van de schuldencrisis bij Evergrande was het niet duidelijk of de bouw van de auto’s zou kunnen doorgaan. Maar in december heeft het bedrijf de massaproductie wel versneld, meldde Reuters.

Ambitie: de nummer één van de wereld worden

De in 2020 aangekondigde doelstellingen waren om tegen 2025 1 miljoen auto’s te verkopen (een verdubbeling van de wereldwijde verkoop van Tesla in 2020, dat in 2021 930.000 voertuigen verkocht) en 5 miljoen tegen 2035. In dat plan stond ook dat de massaproductie in 2021 moest beginnen.

De Hengchi 5 is het eerste model dat massaal geproduceerd zal worden, maar Evergrande heeft al andere modellen voorgesteld. Volgens de eerste berichten heeft de Hengchi 5 een actieradius van 700 km. Daarmee klopt het de wagens van Tesla. De prijs zou uitkomen op 200.000 yuan, of 27.000 euro, volgens de South China Morning Post.

Bij de Chinese concurrenten schommelt de prijs voor een elektrische wagen rond 300.000 yuan. Concurrenten zijn onder meer XPeng, Li Auto en NIO, maar ook Tesla, voor wie China een belangrijke markt is.

Wat met de schuldenberg van 300 miljard dollar?

“Als de Hengchi 5 goed verkoopt zal dat een straaltje hoop zijn voor Evergrande na maanden het hoofd boven water proberen te houden”, vertelde Eric Han van adviesbureau Suolei aan de Chinese krant. “Dit is een belangrijke stap die Evergrande heeft gezet om de financiële crisis te boven te komen.”

Naast de beursgang van Evergrande New Electric Vehicles hebben investeerders sinds de start bijna 4 miljard dollar in het bedrijf gepompt. Maar het bedrijf had nog steeds een turbulent 2021, met financiële tegenslagen, zoals betalingsachterstanden van leveranciers, die de activiteiten een tijdlang tot stilstand brachten. Het bedrijf moest aandelenopties uitgeven om zijn werknemers en ingenieurs te overtuigen om te blijven.

Maar de Chinese markt voor elektrische auto’s lijkt een mooie toekomst voor zich te hebben. China rekent met name op deze voertuigen om de uitstoot van de broeikasgassen te verminderen. Tegen 2021 was de verkoop van elektrische wagens met 169 procent gestegen. Het aandeel van elektrische auto’s zou dit jaar 20 procent moeten bereiken, volgens deskundigen die door de Chinese media zijn geciteerd.

Maar in de komende weken zou de productie in de fabriek van Tianjin wel eens stil kunnen vallen: in de regio zijn er verschillende coronabesmettingen opgedoken en China heeft dan de neiging een heel gebied af te sluiten, zoals blijkt uit het voorbeeld van de stad Xi’an.

(ns, lb)

Meer