Elektrische trambus Van Hool maakt zijn debuut op Scandinavische markt

Busbouwer Van Hool uit Lier heeft met de Zweedse groep Nobina, de grootste maatschappij voor personenvervoer van Scandinavië, een contract gesloten voor de levering van een vloot dubbelgelede elektrische trambussen van het type Exqui.City. De bussen zullen vanaf midden dit jaar in de Zweedse stad Malmö worden ingezet.

De transactie heeft betrekking op eenentwintig voertuigen op batterijen. De bussen zullen worden opgeladen in het depot van Nobina in Malmö.

Emissievrij

“Deze bestelling bevestigt het vertrouwen dat Nobina in Van Hool heeft”, merkt Filip Van Hool, chief executive van de Belgische busbouwer, op. “Dit vertegenwoordigt voor Van Hool een nieuwe, belangrijke referentie.”

De topman wijst erop dat Van Hool in zijn busgamma volop inzet op emissievrije toepassingen. Van Hool zegt daarbij verschillende emissievrije oplossingen – op batterijen, waterstof en met trolley-verbindingen – een antwoord te willen bieden op de vergroening van het busvervoer, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.

Van Hool benadrukt daarbij tot nu toe wereldwijd ruim twaalfhonderd elektrische voertuigen te hebben afgeleverd. “Van Hool heeft daarbij de troef een bijzonder grote ervaring te hebben opgedaan met verschillende complexe types van elektrische aangedreven voertuigen en de daarbij horende laadinfrastructuur.”

Martinique

De Exqui.City, een dubbelgelede elektrische bus met een lengte van achttien of vierentwintig meter, maakt als eerste in zijn soort zijn opwachting op de Scandinavische markt.

“Daarmee dragen we bij aan de verdere ontwikkeling van een moderne, veilige en duurzame oplossing voor het openbaar vervoer in Malmö”, betoogt Jens Råsten, vlootmanager van de Nobina Group.

De Exqui.City combineert de flexibiliteit van een bus met de efficiëntie van een tram. Van Hool zegt met het ontwerp een realistisch antwoord op de vraag naar een veilig, milieuvriendelijk, efficiënt en budgetvriendelijk stedelijk vervoer te kunnen aanbieden.

De constructeur merkt daarbij op dat al meer dan driehonderd trambussen, verdeeld over zeventien steden, operationeel zijn. De bussen zijn vooral actief in Europa, maar ook in Martinique, een overzees gebied van Frankrijk.

(kg)

Meer