‘Elektrische auto’s verbruiken veel minder grondstoffen dan traditionele auto’s’

Elektrische auto’s verbruiken veel minder grondstoffen dan auto’s met een verbrandingsmotor, vooral als hun batterijen op de juiste manier worden gerecycleerd. Dat meldt de Europese Federatie voor Transport en Milieu, een ngo, in een maandag gepubliceerde studie.

Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energiebronnen zou 58% minder energie verbruiken dan een auto met verbrandingsmotor gedurende zijn hele levenscyclus, aldus de studie, die is gepubliceerd nu de verkoop van elektrische auto’s explodeert en er in Europa batterijfabrieken worden geopend.

60% van de energie die een elektrische auto verbruikt, wordt gebruikt om hem op te laden, 23% voor de productie van de batterij, 11% voor het maken van de rest van het voertuig en 7% voor de productie van windturbines en zonnepanelen.

Bij auto’s met een benzine- of dieselmotor wordt 77% van de energie verbrand als brandstof (17.000 liter benzine of 13.500 liter diesel over 225.000 kilometer), en 18% wordt gebruikt voor oliewinning, raffinage en vervoer.

Lithium, kobalt, nikkel, aluminium

‘Elektrische auto’s vormen de kern van een circulaire economie waarin grondstoffen kunnen worden gerecycleerd om andere batterijen te produceren’, legt een van de auteurs van de studie, Lucien Mathieu, uit.

Een accu voor een elektrische wagen bestaat uit ongeveer 160 kilo metalen, zoals lithium, kobalt en nikkel, maar waarvan de verhoudingen met nieuwe batterijen afnemen. Verbeterde recyclagetechnologieën zouden er volgens de ngo voor moeten zorgen dat amper 30 kilo metaal van zo’n accu amper of niet hergebruikt kan worden.

Het recycleren van batterijen is ‘van cruciaal belang om de druk op de vraag naar grondstoffen (zoals lithium, kobalt of nikkel, red.) te verminderen en het effect dat de ontginning ervan op het milieu en de bevolking kan hebben, te beperken’, benadrukt Mathieu.

Europese doelstellingen

De Europese Commissie stelde in december 2020 voor om het inzamelingspercentage voor draagbare batterijen op te trekken tot 65% in 2025 en 70% in 2030.

De Federatie voor Transport en Milieu wil Europa stimuleren om hierin verder te gaan, bijvoorbeeld door een recyclagepercentage van 90% op te leggen voor lithium en door zijn recyclagecapaciteiten – die momenteel ‘zeer beperkt’ zijn – te ontwikkelen.

Wat de uitstoot van broeikasgassen betreft, produceert het gebruik van elektrische auto’s in Europa gemiddeld 63% minder CO2 (voornamelijk tijdens de productiefase) dan auto’s met een verbrandingsmotor, zo blijkt uit een eerdere studie van de ngo.

Lees ook:

Meer