In Texas worden binnenkort zelfrijdende vrachtwagens ingezet, een innovatie die zowel bewondering als controverse opwekt.
Einde van een tijdperk: zelfrijdende vrachtwagens laten copiloten aan de kant staan

Waarom is dit belangrijk?
Deze ontwikkeling zou de transportkosten kunnen verlagen en de verkeersveiligheid verbeteren, maar roept ook vragen op over regulering en veiligheid.In het nieuws. Aurora Innovation, Kodiak Robotics en Gatik AI zijn van plan om in 2024 veiligheidsbestuurders uit hun vrachtwagens te verwijderen, die bestuurd worden door software en sensoren.
- Deze bedrijven hebben reeds vracht vervoerd voor grote bedrijven waaronder Walmart en FedEx.
- Tegen het einde van het jaar willen ze deze vrachtwagens zonder bestuurders laten opereren.
Zoom in. Deze bedrijven beweren dat hun technologie de verkeersveiligheid zal verbeteren en transportkosten zal verlagen.
- Er is bezorgdheid over het gebrek aan regelgeving en transparantie in deze snelgroeiende sector.
- Tegenstanders, waaronder de vakbond International Brotherhood of Teamsters, uiten hun zorgen over de veiligheid en werkgelegenheid.

Zoom out. Zelfrijdende vrachtwagens kunnen langer rijden dan menselijke bestuurders en reageren sneller dankzij sensoren.
- De federale overheid heeft de regulering van deze technologie grotendeels overgelaten aan de staten, wat leidt tot een lappendeken van regels.
- Voornamelijk zuidelijke staten zoals Arizona en Florida staan zelfrijdende vrachtwagens toe. Veel bedrijven starten in het zuiden vanwege het mildere winterweer.
- Kodiak vervoert al vracht met een veiligheidsbestuurder van Dallas naar Atlanta en van Houston naar Oklahoma City.
- Texas heeft al in 2017 wetgeving aangenomen die zelfrijdende vrachtwagens toelaat. De staat werkt samen met de startups aan kwesties zoals inspecties en interactie met wetshandhavingsinstanties.
- In 2021 waren 5.700 grote vrachtwagens, die 5 ton of meer wegen, betrokken bij dodelijke ongevallen.
- Een meerderheid van die incidenten was afkomstig van vrachtwagens met een brutogewicht van 15 ton of meer. Deze zogenaamde Class 8 trucks zijn vergelijkbaar in grootte met die van de Kodiak en Aurora vloten.
Samengevat. De opkomst van chauffeurloze vrachtwagens in Texas markeert een belangrijke stap in de transportsector, maar het brengt ook belangrijke veiligheids- en regelgevingsuitdagingen met zich mee. De toekomst van deze technologie hangt af van de succesvolle implementatie zonder problemen in de beginfase.