Een nieuwe dreiging komt uit China en lijkt ganse industrieën te doen verdwijnen

De westerse industrie moet met een nieuwe dreiging uit China rekening houden. Het Aziatische land koopt immers steeds meer grote technologie-doorbraken, om die vervolgens te transformeren in goedkope alledaagse gebruiksproducten. Dat zegt Willy Shih, docent economie aan de Harvard Business School.

Shih voorspelt daarbij een storm van creatieve destructie, waarbij een grote reeks westerse industrieën zal worden getransformeerd of veroordeeld veroordeeld zal worden te verdwijnen.

Competitieve bedreigingen

“China steelt intellectueel eigendom en zet Amerikaanse, Duitse en andere buitenlandse bedrijven onder druk om eigen knowhow af te staan in ruil voor markttoegang,” benadrukt Shih. “De westerse bedrijven worden daarbij echter ook met een nieuwe uitdaging geconfronteerd.”

“De ondernemingen moeten immers vrezen dat hun meest kostbare intellectuele eigendommen, waarachter vaak jarenlang onderzoek en ontwikkeling schuil gaan, gemakkelijker dan ooit kunnen worden gekopieerd. Jonge concurrenten kunnen die zware research-inspanningen besparen en kunnen door een overname van de technologie bijna onmiddellijk competitieve bedreigingen worden.”

“Vaak moeten westerse ontwikkelaars hun producten aan Chinese partijen verkopen omdat ze alleen met die inkomsten de gedane investeringen kunnen verantwoorden,” zegt de Amerikaanse econoom. “Op die manier wordt de wetenschap een recept, dat met een correcte interpretatie tot de gewenste oplossing zal leiden. “

“Door deze instrumenten kan het proces eindeloos herhaalbaar worden gemaakt, terwijl nagenoeg elke variabiliteit en risico wordt weggenomen. Dit kan leiden tot een snelle commodisering van een brede waaier productgebieden. Er is alleen geld nodig om de instrumenten te kopen. Daardoor wordt het voor westerse bedrijven veel moeilijker om hun technische voorsprong te behouden.”

Autosector

Het probleem maakt volgens Shih vooral van de automarkt een strijdtoneel. “Bedrijven zoals Byd en Dongfeng zijn erin geslaagd om op korte tijd grote sprongen te maken en directe concurrenten te worden van de geavanceerde technische producten van westerse merken zoals Volkswagen, Honda en General Motors,” zegt de econoom.

“Deze producten vertegenwoordigen technologieën waaraan de westerse autoconstructeurs vaak ruim een generatie hebben gewerkt. Dankzij de inzet geschikte instrumenten kunnen de Chinese bedrijven de toetredingsdrempels tot bijzonder innoverende sectoren gevoelig verlagen en zelf een piramide van innovaties bouwen.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20