Deze zomer sluit de Brits singer-songwriter Ed Sheeran zijn Divide Tour af. De muzikant zal met die concertreeks een nieuw wereldrecord vestigen. Dat zegt Neil Shah, muziekspecialist bij de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. De Divide Tour, die vijftien maanden geleden van start ging, zal volgens ramingen uiteindelijk meer dan 750 miljoen dollar opbrengen. Het huidige record werd door de Ierse rockgroep U2 verzameld. De tour 360° van U2 genereerde begin dit decennium 735 miljoen dollar.
Ook wanneer men met de inflatie rekening houdt, zal de Divide Tour volgens Shah een nieuw wereldrecord opleveren.
Goedkope tickets
“Om het record van U2 te breken, moet Sheeran tijdens de rest van de toer per concert 5,1 miljoen dollar inkomsten ophalen,” voert Shah aan. “Dat kan geen probleem zijn. Het voorbije jaar bracht elk concert de singer-songwriter een gemiddeld bedrag van 8,2 miljoen dollar op.”
Het record is volgens Shah nog meer opmerkelijk omdat Sheeran geen gebruik maakt van allerlei tactieken die andere performers wel hanteren om hun inkomsten op te drijven. Onder meer wijst hij erop dat de concerten van de Britse singer-songwriter per ticket gemiddeld een prijs van 89 dollar aanrekenen. Dat bedrag wordt het dichtst benaderd door Taylor Swift en Jay-Z & Beyoncé, die per ticket 116 dollar vragen.
“Lagere prijzen helpen Ed Sheeran om een brede groep potentiële fans aan te trekken,” verklaren experts de aantrekkingskracht van de singer-songwriter. “Wanneer de ticketprijzen stijgen, zullen de meeste fans op andere uitgavenposten besparen. Onder meer zal mogelijk een volgend concert worden geschrapt of zal men merchandise negeren.”
Het team van Sheeran zegt ook bewuste inspanningen te doen om de prijzen laag te houden. Onder meer nemen ze maatregelen om te voorkomen dat grote partijen tickets zouden kunnen worden opgekocht en aan hogere prijzen verder verkocht. Fans die toch zijn bedrogen, krijgen van het team hulp om hun geld terug te krijgen.”
Beloningen
“Bovendien doet Ed Sheeran geregeld inspanningen om zijn fans te belonen,” zegt Shah. “Het voorbije jaar stonden er shows op de agenda waar Sheeran geen tickets voor stoelen op de eerste rij had verkocht. Hij had die zetels gereserveerd voor fans die tickets voor de laatste rijen in de zaal hadden gekocht.”
“Hij verraste daarmee zelfs mensen die buiten rondzwierven in de hoop alsnog ergens een ticket te kunnen kopen. Sheeran sluit ook geen overeenkomsten die bepaalde bedrijven zou toelaten met een bijzondere voorverkoop uit te pakken. Hij eist dat elke voorverkoop voor het publiek toegankelijk is.”
“Men moet wel de vraag stellen of Sheeran in staat zou zijn om straffeloos zijn ticketprijzen op te drijven,” erkent Shah. “Zijn ticketbeleid past perfect bij zijn kernpubliek, dat vooral uit jongeren en gezinnen met jonge kinderen bestaat. Sommige fans zouden mogelijk afhaken indien ze hogere prijzen zouden moeten betalen. Duurdere tickets zouden dan ook de verkoop negatief kunnen beïnvloeden.”
Maar de hele zakelijke model van Sheeran is volgens Shah op redelijkheid gebaseerd. “Hij verplicht zijn fans ook niet op zijn website langs de merchandising te passeren vooraleer ze tickets voor concerten kunnen komen,” aldus het management van de singer-songwriter. “Bij een aantal andere artiesten is dat wel het geval. Hij biedt ook geen dure ontmoetingsmomenten aan. Wij willen gewoon eerlijk zijn.”
“Sheeran houdt bovendien zijn shows relatief eenvoudig,” zegt Shah nog. “Hij treedt op met een akoestische gitaar en een eenvoudige ondersteuning. Hij heeft geen band en doet geen beroep op dansers. Er zijn ook geen kostuumwissels. Eerder in zijn carrière hielp deze eenvoudige aanpak Sheeran ook kleinere show winstgevend te houden. Zij huidige concerten wijken niet zoveel af van de optredens van destijds.”