E-steps krijgen tweede kans: Poppy plaatst 1.500 stuks in Brusselse straten

Poppy, een nieuwe speler in de scootermarkt, plaatst 1.500 nieuwe e-steps in Brussel. Vorig jaar werden zo’n 400 scooters van de weg gehaald wegens accuproblemen. Er kwam namelijk water tussen de batterijpakketten terecht. Dat probleem werd inmiddels opgelost.

Poppy, dat deel uitmaakt van D’leteren, brengt met de herintroductie van zijn e-step het totale aantal steps in Brussel op meer dan 25.000. Dat blijkt uit cijfers van L’Echo daterend uit juni. Het vervoermiddel dat vooral in trek is bij jongeren – en al langer in Antwerpen werd geïntroduceerd -, wordt verder gecommercialiseerd.

“Simpelweg omdat we in Antwerpen al tweeënhalf jaar een nieuw scootermodel in gebruik hebben, en het werkt. We beproeven ons geluk in Brussel”, zegt Sylvain Niset, CEO van Poppy.

Positieve marges neerzetten

Het bedrijf, dat voornamelijk bekend is vanwege zijn auto’s, zegt dat het doel is om ervoor te zorgen dat alle voertuigen in de toekomst positieve marges neerzetten. Dat is bij de elektrische wagens momenteel niet het geval. “Zij hebben de neiging minder goed te presteren dan andere, omdat gebruikers bang zijn voor het bereik”, verklaart Niset. 

Winstgevendheid is meestal een lastige zaak voor autodeelbedrijven, die rekening moeten houden met de aankoopkost, onderhoud en gebruik. Zo gooiden exploitanten als DriveNow en Zipcar eerder de handdoek in de ring. Dat probeert Poppy te voorkomen. “We hebben manieren gevonden om de opbrengst per rit te verhogen”, luidt het.

Op dit moment beschikt Poppy over meer dan 750 deelauto’s in Antwerpen en Brussel. Met het inleiden van twee nieuwe steden dit najaar, zal die teller binnenkort op 1.300 staan. “De ambitie na dit jaar is om Poppy internationaal op de kaart te brengen”, voegt Niset eraan toe.

Gebruikers betalen een tarief van 0,25 euro/minuut dat ingaat na het ontgrendelen van de scooter tot aan het einde van de rit. Personen die een Poppy wagen verkiezen, betalen zo’n 0,40 euro/minuut.

Meer