Bij het Amerikaanse Spirit AeroSystems, een toeleverancier van vliegtuigbouwer Boeing, verdwijnen minstens 2.800 banen. Het gaat om 15 procent van het totale personeelsbestand. De ontslagronde is het gevolg van de problemen met de Boeing 737 MAX.
‘Deze moeilijke beslissing is een noodzakelijke stap, omdat het onzeker is wanneer de productie van de 737 MAX kan heropstarten en wat het productieniveau dan zal zijn’, zegt CEO Tom Gentile in een persbericht. Spirit AeroSystems levert onder meer de romp en vleugelonderdelen en is voor 79 procent van de totale omzet afhankelijk van Boeing.
Opschorting
Alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX staan sinds maart vorig jaar aan de grond, na twee dodelijke crashes in Indonesië en Ethiopië met het toestel. In totaal kwamen 346 mensen om het leven. De ongelukken werden veroorzaakt door software die de neus van de vliegtuigen naar beneden duwde.
Halverwege december volgde dan het nieuws dat Boeing de productie van de 737 MAX vanaf januari even opschort. Dat was nodig omdat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit meer tijd nodig heeft om de vliegtuigen te keuren. Tussen maart en december 2019 bleef Boeing overigens wél toestellen produceren, maar het kon die niet leveren.
Airbus neemt over
In totaal heeft Boeing bijna 700 toeleveranciers voor zijn 737 MAX. Het is meer dan waarschijnlijk dat Spirit AeroSystems niet de enige leverancier is die personeel moet laten gaan als gevolg van deze gebeurtenissen. Bij Boeing zelf heeft de productiestop niet onmiddellijk gevolgen voor het personeel.
Door de malaise ziet Boeing ook de titel van ‘grootste vliegtuigbouwer ter wereld’ door de neus geboord. Wereldwijd leverde de Europese vliegtuigbouwer en concurrent Airbus het afgelopen jaar 863 lijnvliegtuigen af. Boeing heeft zijn jaarcijfers nog niet bekendgemaakt, maar de balans stond eind november op 345 geleverde toestellen.
Lees ook: