Duitsland en Rusland vechten media-oorlog uit: omroep Deutsche Welle moet Russische kantoren sluiten

De Russische overheid heeft de Duitse omroep Deutsche Welle (DW) verplicht de pennen neer te leggen. Alle licenties van de journalisten van DW in Rusland zijn ingetrokken, de redactie in Moskou moet de deuren sluiten. De plotse sluiting komt er als reactie op de beslissing van de Duitse regering om de Duitse afdeling van Russia Today (RT) op te doeken.

Terwijl er met de klokslag onrustwekkende nieuwsberichten verschijnen over een mogelijke militaire confrontatie tussen Rusland en Oekraïne, vechten Rusland en Duitsland een mediaoorlog uit.

Geen licentie

Een dag nadat de Duitse mediaregulator de Russische staatszender RT verplichtte hun activiteiten in Duitsland stop te zetten, hebben de Russische autoriteiten als vergelding de Duitse omroep DW ontbonden.

Volgens de Kommission für Zulassung und Aufsicht (ZAK) beschikte RT niet over de geschikte licenties voor televisie-uitzendingen. De Russische mediagroep zou die licenties zelfs nooit aangevraagd hebben. Daarom werd de omroep van de Duitse ether gehaald, de Duitstalige website en app van RT zijn wel nog online. Dmitri Peskov, woordvoerder van het Kremlin, noemde die beslissing als een “politieke zet” en een “aanslag op de persvrijheid”.

“Buitenproportionele vergeldingsactie”

De Russische overheid liet er duidelijk geen gras over groeien. Een dag later kreeg de redactie van Duitse omroep Deutsche Welle in Moskou te horen dat de licenties van alle medewerkers werden ingetrokken. Daarbovenop zullen alle satellietuitzendingen van de omroep geblokkeerd worden.

“Dit is een duidelijk bewijs dat Rusland geen interesse heeft in de persvrijheid”, reageert directeur-generaal van DW, Peter Limbourg. “Zelfs als we het land moeten verlaten, zullen we onze verslaggeving over Rusland blijven opdrijven. We zullen niet negeren wat er in het land gebeurt.” Volgens Limbourg is de reactie buitenproportioneel, aangezien de journalisten van RT in Duitsland hun werk wel nog kunnen verderzetten.

“Het uitzendingsverbod van Deutsche Welle in Rusland en de sluiting van hun kantoren in Moskou is compleet onaanvaardbaar”, zegt Duits minister van Cultuur en Media Claudia Roth aan Deutsche Welle. “In tegenstelling tot de staatsomroep RT is Deutsche Welle een onafhankelijke mediagroep, de Duitse overheid oefent dus geen invloed uit op hun berichtgeving. Ik dring er daarom bij Rusland op aan om de licentie van RT niet te misbruiken voor politieke doelen.”

Eerder werd het Duitse YouTube-kanaal van RT al offline gehaald omwille van de berichtgeving over de coronacrisis. Russia Today wordt door critici ervan beschuldigd een propagandakanaal te zijn van de Russische overheid.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20