RT (ex-Russia Today) zendt nu ook uit vanuit Parijs

De Russische televisiezender RT – het vroegere Russia Today – is nu ook vanuit Parijs met uitzendingen gestart. De programma’s van het platform zijn in eerste instantie beschikbaar op het internet en kunnen ook met satelliet worden ontvangen. Daarnaast wordt RT ook door telecomoperator Free aangeboden.

Dat heeft Xenia Fedorova, hoofd van RT France, bekendgemaakt. Volgend jaar zal de Russische zender volgens haar ook door de andere Franse telecom-operatoren kunnen worden aangeboden. De studio’s van RT France bevinden zich in Boulogne, niet ver van de sites van France 24, TF1 en CanalPlus. De lancering van de Franse activiteiten gaan echter gepaard met een aantal controverses. De Russische mediagroep investeert 20 miljoen euro in zijn Franse activiteiten. Deze financiële middelen zijn afkomstig van de Russische staat. RT heeft sinds twee jaar al een Franse nieuwssite. De activiteiten van de mediagroep worden echter met argwaan gevolgd. Gevreesd wordt voor manipulatie van de berichtgeving en andere twijfelachtige praktijken. Er wordt ook gewezen naar Groot-Brittannië, waar RT drie jaar geleden van start is gegaan, maar inmiddels al herhaaldelijk door de lokale regulator op de korrel is genomen. Olivier Schrameck, president van de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel, benadrukt dat de Franse activiteiten van RT nauwkeurig zullen worden gevolgd. RT ondertekende twee jaar geleden met de Franse audiovisuele raad een conventie die het platform verplichten tot een eerlijke en onafhankelijke verspreiding van informatie. Volgens Schrameck zal bij de minste anomalie worden ingegrepen.

Propaganda

Sterke kritiek kwam echter ook van de Franse president Emmanuel Macron, die zich had laten ontvallen dat Russia Today en Sputnik niet als een persinstelling worden geleid, maar wel worden ingezet als platformen voor beïnvloeding en propaganda. Xenia Fedorova beklemtoonde echter dat de RT France onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie zal brengen. De televisiezender zal volgens haar een verrijking van het Franse medialandschap betekenen. “RT France beschikt over een autonome redactie met onafhankelijke journalisten,” aldus Fedorova. “Beslissingen over content en uitzendingen worden eveneens ter plaatse genomen. Wij weten dat we nauwlettend zullen worden gevolgd. De verwachtingen zijn groot. We zullen er alvast voor zorgen dat onze informaties meerdere keren worden geverifieerd.” Volgend jaar wil RT France een personeelsbestand van honderdvijftig medewerkers hebben uitgebouwd. In totaal bereikt Russia Today, dat wereldwijd actief is in achtendertig landen, ongeveer 70 miljoen televisiekijkers per week. Doelstellingen voor de Franse markt werden niet gegeven. Diverse experts wijzen erop dat RT door de Russische overheid als een wapen wordt ingezet om zijn internationale invloed uit te breiden. Volgens critici maakt de zender daarbij ook geregeld gebruik van complottheorieën en nepnieuws. Tevens wordt opgemerkt dat RT in het algemeen een Russisch triomfalisme opstelt tegenover een gedegenereerd westen. “Verder wordt een grote nadruk gelegd op islamitische terreur, waarbij de westerse media vaak van zelfcensuur worden beticht,” aldus de kritiek. RT France zegt echter te hopen dat de televisiekijkers een open geest zullen tonen en de zender op zijn werk zullen oordelen. (mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20