Kremlin woest op YouTube én Duitsland na ban van staatszender RT

YouTube heeft de Duitse versie van het staatsmedium RT (Russia Today) verbannen van zijn platform. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken reageert verbolgen en schiet ook met scherp naar de Duitse autoriteiten.

YouTube haalde het kanaal van RT DE (Russia Today Deutschland) offline wegens kwestieuze berichtgeving over de coronacrisis. Volgens het platform heeft de zender de informatievoorschriften overschreden. RT is in Duitsland niet via de kabel te zien bij gebrek aan licentie en zendt daarom voor het Duitstalige publiek via YouTube uit.

Nadat YouTube RT’s Duitse hoofdkanaal tijdelijk afgesloten had, probeerde de zender via een ander kanaal zijn programma’s up te loaden. Maar dat mag niet volgens de platformregels en dus blokkeerde YouTube, dat tot Google behoort, dinsdag beide kanalen.

“Media-oorlog”

RT is volgens verscheidene internationale waarnemers een propagandakanaal van het Kremlin. Zo wordt in de verslaggeving elke misstap van de Amerikaanse president Joe Biden gretig uitvergroot en het dagelijkse leven in Rusland bewierookt. Het medium wordt er ook van beschuldigd complottheorieën en desinformatie te verspreiden, ten dienste van de Russische staat.

De impact van de zender is niet te onderschatten. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel had het YouTube-account van RT DE meer dan 600.000 abonnees. RT DE zegt zelf het op drie na populairste Duitstalige medium te zijn op YouTube, na Bild, ZDF en Der Spiegel.

“Dit is een echte media-oorlog die door de staat Duitsland aan de staat Rusland is verklaard”, tweette Margarita Simonyan, de hoofdredacteur van RT. Volgens haar is de YouTube-ban niet los te zien van de licentieweigeringen door Duitsland en ook Luxemburg. “Luxemburg weigerde ons een zendvergunning te verlenen, daarbij verwijzend naar de mening van de Duitse autoriteiten.”

“Infobarbarossa”

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken ging nog een stap verder en gebruikte de term “Infobarbarossa”, een verwijzing naar Operatie Barbarossa, de aanval van Adolf Hitler op de Sovjet-Unie in 1941. Het Kremlin ziet in de ban door YouTube de hand van de Duitse overheid en dreigt met “symmetrische vergeldingsmaatregelen tegen de Duitse media in Rusland”.

Lees ook: RT (ex-Russia Today) zendt nu ook uit vanuit Parijs

(bzg)

Meer
Emmanuel Vanbrussel en Kasper Goossens
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20